Als er één etiket op de tweede dag van Dmexco moet worden geplakt, dan staat daar toch wel op ‘digitale transformatie’. Consumenten en merken, mediabureaus en creatieve agencies; alles en iedereen is onderhevig aan de impact van digitale technologie. In de presentaties op de podia en in de stands op de beurs ging het dan ook veelvuldig over de contouren van de nieuwe wereld. Contouren die, dat zal niemand verrassen, sterk gedefinieerd zullen zijn door data analytics en kunstmatige intelligentie.
Van Formule 1 naar digitaal ondernemerschap
Iemand die het begrip transformatie verpersoonlijkt, is voormalig Formule 1-wereldkampioen Nico Rosberg. Na zijn vertrek uit de Formule 1 begon hij een tweede leven als digitaal ondernemer. Een half jaar geleden werd bekend gemaakt dat hij een belang heeft genomen in Stoyo, een startup die technologie ontwikkelt voor de datagestuurde creatie van video-advertenties.
Daarnaast is de 33-jarige oud-wereldkampioen actief als maker van podcasts (zie hieronder) en investeerder in groene technologie. Zo is Rosberg financieel betrokken bij de Formule E, de nieuwe klasse voor elektrische racewagens, en stak hij flinke sommen geld in een aanbieder van laadstations voor elektrische auto's en in de ontwikkeling van een elektrisch bediende luchttaxi.
Wilskracht en discipline, kwaliteiten die hem op het hoogste podium in de Formule 1 brachten, wil Rosberg nu inzetten als ondernemer met een (groene) missie. Op de vraag wat hij in tien jaar wil bereiken, antwoordde hij: ‘In de eerste helft van mijn carrière heb ik mij ingezet voor mijn eigen belangen. In de tweede helft wil ik een erfenis nalaten die de wereld verbetert.’
Camera natives
Een bedrijf dat onze blik op de wereld letterlijk en figuurlijk heeft veranderd, is Snap. Het moederbedrijf van Snapchat afficheert zich te pas en te onpas als ‘camera company’, in plaats van als mediabedrijf of als sociaal platform. Kan zijn, maar het geld moet toch echt komen van adverteerders. En dat wil tot op heden niet echt lukken. Snap heeft tot op heden geen winst gemaakt. Volgens Peter Sellis, die als directeur product management verantwoordelijk is voor de ‘monetization’ van Snap, komt dat doordat marketeers ‘moeite hebben om te begrijpen’ wat Snap is.
Snap is namelijk anders. Anders in die zin, dat de adverteerder deel uitmaakt van de dagelijkse interactie tussen de jonge gebruikers – door Sellis consequent aangeduid als de ‘camera natives’. Dit zijn de jonge digitalen, de nieuwe generatie die leeft met de camera in de hand en emoties en belevenissen uitwisselt in de vorm van foto’s.
Actief zijn ze zeker, die camera natives: 60% maakt elke dag een foto met Snapchat, het aantal snaps dat ze posten overtreft het aantal foto’s en ze zijn ook zeer actief met het gebruik van Augmented Reality-effecten en lenzen. Maar hoe je als merk hiervan gebruikt kunt maken, bleef voor het publiek een open vraag.
Transformatie in creatie
Transformatie was ook de kern van de presentatie van Arthur Sadoun, ceo van Publicis Groupe. Sadoun geeft leiding aan een bureaugroep van 80 duizend mensen en staat voor de taak om het 80-jarige bedrijf de nieuwe tijd in te helpen. Geen gemakkelijke opgave, zegt hij. ‘Ten eerste staat onze branche enorm onder druk. Ten tweede is het marketinglandschap meer dan ooit tevoren veranderd. We krijgen steeds vaker te maken met problemen rond vertrouwen en transparantie. Onze klanten staan voor uitdagingen, proberen manieren te vinden om kosten te drukken. Bovendien hadden reclamebureaus nog nooit zoveel en zulke felle concurrentie.'
Daarom is innovatie nodig. Het middel is een nieuw platform, Marcel, dat de creatieve samenwerking binnen de Publicis organisatie moet verbeteren door middel van kunstmatige intelligentie. Klanten als Walmart vroegen hierom. En Sadoun vond het belangrijk om de stap te zetten. Dit ondanks dat Publicis, bekende hij op Dmexco, op dat moment eigenlijk niet genoeg geld beschikbaar had om het platform te ontwikkelen. Gelukkig bood Microsoft aan om samen op te trekken. Bij de ontwikkeling maakt het bedrijf gebruik van bestaande software: Microsoft Azure AI en Office 365.
Marcel is gemaakt om proactief kennis en informatie te delen. Het analyseert en leert van agenda's, e-mails en takenlijsten van medewerkers, geeft suggesties om slimmer te werken. Dit alles moet ervoor zorgen dat de klant de beste oplossing krijgt, met kennis en mensen vanuit de wereldwijde Publicis organisatie.
Wat Sadoun betreft is het niet zozeer wat Marcel is, als waar het voor staat; een poging tot verandering. Verandering van een bedrijfstak die weliswaar onder druk staat, van teruglopende budgetten en de intrede van nieuwe concurrenten, maar waarin het de waarde van creativiteit nog altijd geldt. Sadoun: 'We geloven in deze industrie en denken dat er ruimte is voor iedereen.'
Van total reach naar smart reach
Niet alleen de bureauwereld, zeker ook de mediawereld ondervindt volop de gevolgen van verandering. Max Conze, de nieuwe baas van mediareus ProSiebenSat.1 (hij volgde in juni Thomas Ebeling op) mocht hierover zijn licht laten schijnen. Van broadcaster groeide ProSieben uit tot een mediaconcern dat niet alleen entertainment distribueert naar tv, maar naar alle beschikbare schermen. Daarnaast heeft ProSieden stevige belangen in e-commerce, als eigenaar van onder meer datingsite Parship en brillenwinkel Brillen24.nl.
Wat precies de samenhang is tussen de entertainment activiteiten en de belangen van ProSieben op het gebied van e-commerce, werd uit de presentatie niet duidelijk. Zijn voornaamste boodsdchap was dat Prosieben op een missie is waarbij de adverteerder niet betaalt voor tv-bereik, maar voor total reach (zowel online als digitaal) en aan het einde van de rit ‘smart reach’. Hiermee doelt hij op een situatie waarin de adverteerder precies weet met wie hij praat.
Conze benadrukte verder het belang van samenwerking om in Europa een tegenwicht te kunnen bieden aan Chinese en Amerikaanse machtsconcentraties. Het mediabedrijf trekt op met diverse partijen, waaronder concurrenten als RTL en Google. Maar zoekt ook actief naar samenwerking met kansrijke startups, aldus Conze, die een open uitnodiging uitsprak aan alle toehoorders om goede ideeën of interessante plannen voor de leggen aan ProSieben.
Podcast-fenomeen Jan Böhmermann
Michael Krause, Managing Director EMEA bij Spotify, wilde zijn sessie met de Duitse komiek en presentator Jan Böhmermann – in Nederland vooral bekend van zijn gedicht over Erdogan – in het Duits houden, maar viel aan het begin tot tweemaal toe terug in het Engels.Toen Böhmermann het podium opkwam, kon hij niet weerstaan om daar scherp op in te spelen: 'Duits was bijna de wereldtaal. Tweemaal zelfs, zojuist.’
Böhmermann’s aanwezigheid op Dmexco had te maken met de wekelijks door hem en Ollie Schulz gemaakte podcast Fest & Flauschig. Deze Duitstalige podcast is ’s werelds meest beluisterde podcast. En dat voor een Duitstalige productie. Sowieso gaat het hard met het fenomenen podast. In Duitsland rapporteert Spotify een groei met 150% van het aantal beluisterde streams over afgelopen jaar. Wereldwijd is de groei nog sterker, 370% meer streams.
Hoe die populariteit valt te verklaren? Voor Böhmermann is dat glashelder: op radio hoor je overal dezelfde formats. Muziek overheerst en gesproken woord komt niet aan bod. Podcasts breken hiermee door inhoud – het woord – weer voorop te stellen. Een redactie was er aanvankelijk niet, de podcasts waren sterk geïmproviseerd. Sinds hebben ze een heus redactieteam, wat de technische kwaliteit ten goede komt. Toch, gevraagd wat het geheim is van "Fest & Flauschig", was het antwoord: Spanning en authenticiteit. 'We nemen risico’s en de spanningen die daarbij horen, zijn echt. Dat hoor je.’
Op Dmexco 2018 was nog veel en veel meer te beleven. Een greep uit interessante startups die er werden gepresenteerd, vind je in deze blog van Tripolis.