Vergif
Oude manieren om de rijkdom eerlijk te verdelen werken niet meer. Econome Dambisa Moyo schreef ‘Dead Aid – Why aid is not working and how there is another way for Africa’. "Ontwikkelingshulp is een vergif," vindt ze. En: "Red Afrika, schaf de hulp af." Help mensen om zichzelf te helpen, is de strategie van online marktplaatsen voor concrete, kleinschalige projecten als Global Giving en de 1% Club. Kun jij 1 procent missen van elke cappuccino, van elk concertkaartje en van elke vakantiereis?
Idealist
Pragmatische idealisten worden ze wel genoemd. Mensen die op een kleinschalige, persoonlijke manier de wereld willen verbeteren. Siem Haffmans, oprichter van Ragbag, is als ontwerper al heel lang met duurzaamheid en ecodesign bezig. "Na een bezoek aan India kwam ik met iemand uit Delhi in contact die plastic afval verwerkte. Hij maakte er prachtig materiaal van en dat heb ik naar Nederland laten opsturen. Er moest iets mee gebeuren, dus heb ik iemand gevraagd er een tas van te ontwerpen. Zo is Ragbag ontstaan."
Dichtbij
De rijkdom in Verweggistan beter verdelen, dat is een goed voornemen. Maar ook dichtbij zijn nog genoeg misstanden die om aandacht en actie vragen. RE-U (spreek uit rie-joe) ontwerpt, produceert en verkoopt duurzaam design. Elk product is uniek en wordt met de hand vervaardigd in een atelier in Eindhoven. Hier wordt aan mensen die in een sociaal isolement verkeren de mogelijkheid geboden om werkervaring op te doen zodat zij vorm kunnen geven aan hun eigen toekomst.
Afgerekend
'Fair', of in het Nederlands 'Eerlijk' is aan een duidelijke opmars bezig. Zo wordt na het succes van #039;s Chocolonely">Tony's Chocolonely (slaafvrije chocola) de handel in chocola heel snel eerlijker. Verkade, Cadbury, Mars, ze halen de media met hun eerlijke doelstellingen en worden er op afgerekend. Naast bij de f van food moet het er bij de f van finance in de toekomst een stuk eerlijker aan toe gaan. Een goed voorbeeld dat goed zou kunnen worden gevolgd is Rabo Development. Dat heeft tot doel om in ontwikkelingslanden banken te ontwikkelen naar het voorbeeld van de Rabobank in Nederland.
Goed Boek
Trendwatchers Hilde Roothart en Irene Ras deden onderzoek naar maatschappelijke innovatie bij consumenten en producenten, burgers en bedrijven. Ze ontdekten dat er talloze initiatieven en projecten zijn die een beeld geven van een hoopvolle toekomst. In Goed Boek beschrijven zij tien kansen die marketing- en communicatieprofessionals inspiratie kunnen bieden.
Eerlijk is één van de tien kansen uit Goed Boek. Wat is jouw kans voor een betere toekomst?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!