De grote ontkenning: Ik heb geen verstand van muziek

Waarom iedere marketeer een muziek marketingstrategie zou moeten ontwikkelen.

door Joost Haartsen

De meeste marketing- en communicatie managers die ik tegenkom, hebben een sterke mening over een breed spectrum aan onderwerpen. Snel en gedecideerd oordelen ze over scripts, teksten, kleuren, vormen, grading, activatie, casting en meer. Stukken minder gedecideerd zijn ze ineens als het gaat over muziek. ‘Ik heb er zelf eigenlijk niet zoveel verstand van’, hoor ik dan vaak.

De grote ontkenning.

Een belangrijke verklaring voor dit kennelijke gebrek aan kennis, is dat we muziek voor een merk niet los kunnen zien van de eigen muzikale voorkeuren. Dat maakt het persoonlijk en voor veel mensen daardoor ook erg lastig om er iets over te zeggen. Ten onrechte, want: muziek voor een merk is niet persoonlijk, het is gericht op personen.

Belangrijkste bijzaak
Muziek speelt meer dan ooit de rol van belangrijkste bijzaak in het leven. Volgens het Nielsen 360 music report 2015 luistert 91% van de Amerikanen meer dan 24 uur per week naar muziek. Merken zouden dan ook allemaal een muziek marketingstrategie moeten ontwikkelen om optimaal gebruik te kunnen maken van alle mogelijkheden en inzichten die muziekplatforms inmiddels bieden.

Gaat het dan alleen maar over onderbuikgevoel? Natuurlijk niet. Muziek = big data. Wat zou er gebeuren als je de muziekconsumptie net zo zou benaderen als CRM, CMS, SEO, SEA en media? Wat als je nu een learningcurve zou inzetten waarmee je je die basisinzichten en kennis kunt eigenmaken en toepassen? Met als resultaat dat je dat onderbuikgevoel kan omzetten in ROI?

In eerste instantie kan je zelf al veel onderzoek doen. Online heb je toegang tot prachtige informatiebronnen als Spotify, Apple Music, iTunes (zo lang dat nog werkt natuurlijk), Hypemachine, Pitchfork, Shazam, Soundcloud, Bandcamp, 22tracks, 3voor12 luisterpaal, NME en natuurlijk ook YouTube en Facebook. Om er maar een paar te noemen.

Na die eerste verkenning is het interessant om in kaart te brengen wat de commerciële mogelijkheden zijn en bepaalde platforms mee te nemen in je media- of marketingmix. Of om samen te werken met de muziekspecialisten die veel gebruik maken van die platforms, zoals de muzieklabels. Ik weet zeker dat daar een schat aan informatie voor het oprapen ligt. Als je het maar vraagt.

Diepgaande kennis
Als marketeer of strateeg hoef je niet te beschikken over de absolute, super gedetailleerde kennis over muziek. Net zo min als dat je diepgaande kennis nodig hebt van al die andere specialismen in het marketing-en reclamevak. Maar het helpt wel degelijk als je de input van je partners en leveranciers op juiste waarde weet te schatten. 

Dus: hup aan de slag. Begin eens met een mapje favorieten aan te maken met relevante muziekplatforms die je wilt volgen. Maak een top-10 van songs die perfect weergeven wat de kern van jouw merk of campagne is. Ik ben benieuwd naar je bevindingen!

Joost Haartsen () is eigenaar van Amp.Amsterdam; strategisch partner in muziek voor merken en bureaus. Vanuit een wereldwijd netwerk met kantoren in Amsterdam en New York is Amp.Amsterdam de directe lijn naar de beste muziek. Music Insiders with Business Insights.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie