Op de site is een verslag te lezen van dit wetenschappelijk onderonsje. Zou het door de naam van het organiserend bureau komen dat er geen discussie ontstaat over het label 'Public Relations'? Het gesprek gaat veel over de grenzen en de grenzeloosheid van het vak. De wetenschappers zijn bezorgd dat het terrein van public relations veroverd gaat worden door andere disciplines, zoals bijvoorbeeld organisatieadviseurs.Ik vraag me af wat daar mis mee is, omdat zo organisatieontwikkeling en verandermanagement misschien wel veel beter worden gekoppeld aan interne en verandercommunicatie. En jawel er wordt ook gesteld dat het vakgebied 'dringend behoefte heeft aan verbreding'. So why worry? Het is jammer dat het jubilerende Van Hulzen niet een andere vorm voor dit gesprek heeft gekozen, waardoor er wat meer zou zijn doorgevraagd. Dat geldt ook voor de tien profielvragen aan de drie geleerden.
Wat op zich leuk is dat de wetenschappers constateren "dat er een heel groot tekort is in de ontwikkeling van het vakgebied. Die match tussen wetenschap en praktijk komt maar niet tot stand. Opleidingen zouden veel meer op strategisch denken gericht moeten zijn. En op problemen oplossen die in een ingewikkelde context plaatsvinden." Ik ben het daar mee eens, maar vind het wel bijzonder om dit nu juist uit de mond van diegenen te horen die bij uitstek degenen zijn die hier voor zouden kunnen zorgen.
En hoe nu verder? Noelle Aarts zegt zelf: "Ik zie dat er behoefte is aan verbreding van het vakgebied en dus ook een definiëring. Een nieuwe reflectie. Men voelt dat men anders voorbij wordt gestreefd." Hopelijk hoeven we daar niet tot het volgende jubileum op te wachten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!