Google stelt het blokkeren van zogenoemde 'tracking cookies' uit tot uiterlijk eind 2023. Eerder was het de bedoeling dat dit begin 2022 zou gebeuren. De techreus heeft kritiek gekregen van toezichthouders en adverteerders op deze plannen omdat andere bedrijven het moeilijker zouden kunnen krijgen om te concurreren met Google op de markt voor online-advertenties. Google is zelf een grote speler op het gebied van reclames.
DDMA, branchevereniging voor data driven marketing, is blij met het uitstel. 'Voor organisaties die nog niet helemaal zijn voorbereid op het verdwijnen van third party cookies, komt dit vermoedelijk goed uit. We willen organisaties echter waarschuwen om de voorbereidingen op een wereld zonder cookies nu niet op de lange baan te schuiven', zegt Matthias De Bruyne van DDMA.
Uit het recent gepubliceerde onderzoek van de organisatie, de DDMA Barometer, bleek dat het grootste deel van de sector zich nog aan het oriënteren is. 'Slechts 9% is pas écht voorbereid, terwijl er wel al veel goede initiatieven bestaan om zonder third-party cookies op een verantwoorde manier te adverteren, meten en testen.'
De Bruyne benadrukt dat er nu al moet worden nagedacht over die alternatieven. 'Google Chrome legt de deadline nu medio 2023, maar dat betekent niet dat je niet eerder moet nadenken over die alternatieven. We willen alle organisaties die zich momenteel oriënteren op het hart drukken om ook verder te kijken dan andere vormen van tracking. Het volgen van individuen is geen doel op zich, het moet bijdragen aan een betere ervaring voor de klant.'
'Privacy voorop'
Ook branchevereniging VIA, dat sinds begin dit jaar is ontstaan uit de fusie tussen VEA en IAB Nederland, noemt het uitstel van Google een goede ontwikkeling. 'Er is nu meer tijd is om ons hierop voor te bereiden', zegt voorzitter Marion Koopman. 'Wel willen we bij deze iedereen oproepen om deze tijd goed te benutten voor het structureel anders inregelen van (consumenten) advertising en marketing data en toe te werken naar digitale ervaringen waarbij privacy voorop staat.'
Volgens Koopman is het zaak om als industrie meer duurzame methoden te ontwikkelen. 'Ten behoeve van personalisatie, het verhogen van relevantie en het meten van succes. Dit is een kans voor onze gehele industrie. Daarom is dit ook voor Via een belangrijk thema welke de afgelopen én komende periode hoog op de inhoudelijke agenda stond en staat.'
Detailniveau
Door middel van tracking cookies kunnen internetgebruikers op detailniveau worden gevolgd. Daarmee kunnen adverteerders dan zeer specifieke reclames aanbieden. Stel dat Google bijvoorbeeld ziet dat iemand zoekt naar wasmachines, dan kan Google ervoor zorgen dat die persoon op de volgende bezochte site een advertentie voor een wasmachine te zien krijgt. En wie vaak zoekt naar kinderkleren, is misschien ook wel geïnteresseerd in speelgoed of vakanties voor het hele gezin, informatie die Google te gelde kan maken.
Sandbox
Google maakte al eerder bekend dat het een 'privacy sandbox' wil gaan inbouwen in Chrome, de meest gebruikte browser wereldwijd. Daardoor zouden cookies van andere bedrijven niet meer goed werken. De techreus wil met de Privacy Sandbox kunstmatig intelligente software toevoegen aan Chrome. Die software volgt het surfgedrag van de gebruiker vanaf diens eigen computer of telefoon. Met Googles nieuwe creatie 'Federated Learning of Cohorts', kortweg FLoC, worden mensen met dezelfde interesses in bepaalde doelgroepen ondergebracht. Daar kunnen adverteerders dan weer gericht op inkopen. Cookies doen het tegenovergestelde: die stellen adverteerders in staat om mensen te targeten op basis van hun individuele surfgedrag.
Lees ook:
Hoe conversaties de cookies doen vergeten
Het einde van de cookie: strategische keuzes in een veranderend landschap
Googles belofte om cookies te vervangen, lijkt vooral goed voor Google zelf