De bekendheid en waardering liggen eveneens hoog. Gemiddeld kent 98% van de Nederlanders hun regionale omroep. 80% van de kijkers geeft de omroep een zeven of hoger.
Dit zijn enkele van de resultaten uit een onderzoek dat is uitgevoerd door Motivaction.
Gerard Schuiteman, directeur ROOS (Stichting Regionale Omroep Overleg en Samenwerking), noemt nog dat een groot deel van de kijkers jonger is dan 45 jaar (43%) en dat de regionale omroepen ongeveer evenveel hoger als lager opgeleiden kijkers hebben, respectievelijk 23 en 25%. ‘Het publiek van de regionale omroepen is dus een goede afspiegeling van de Nederlandse samenleving.’
Maar hoe komt het dat de resultaten niet bepaald overeenkomen met het ‘stoffige’ imago van regionale omroepen?
'Dat stoffige imago is schijnbaar slechts een perceptie, het onderzoek toont aan dat veel mensen naar de regionale omroep kijken en ook hoog waarderen. Ik denk dat ze dat niet zouden doen als ze de regionale omroep stoffig zouden vinden. Voor mij bevestigt het onderzoek (en jouw vraag) ook dat de waarde van de regionale omroep erg onderschat wordt door de mensen in de media zelf, de politiek en beleidsmakers. Dat blijkt wel uit de voornemens van dit Kabinet dat nog een taakstelling van 25 miljoen aan efficiency oplegt bij de samenwerking met de landelijke omroep terwijl de sector al 19 miljoen heeft ingeleverd de laatste vijf jaar, en dan nog veronderstelt dat de regionale omroep zijn taak gewoon kan blijven uitvoeren.
'Wat we met de resultaten gaan doen? Iedereen laten zien wat we waard zijn, wat onze relevantie is en hoe zeer het publiek ons waardeert! En er met zijn allen aan werken de resultaten, als het even kan, een volgende keer nog beter te laten zijn.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!