Reclame op TV en internet is een zeer effectieve combinatie bij het verhogen van de voorkeurspositie van een merk. Zo blijkt uit het crossmedia-onderzoek van Share of Mind en Blauw Research in opdracht van Amicon Zorgverzekeraar, Tiscali en Planet Internet.
Share of Mind mocht net als vorig jaar de online najaarscampagne van zorgverzekeraar Amicon ontwikkelen, uitgaand van de resultaten van een crossmediaal onderzoek naar de effectiviteit van deze reclamecampagne.
Het onderzoek richtte zich op de mate waarin internet, radio en TV hebben bijgedragen aan de effecten op bekendheid, overweging en voorkeur van consumenten voor het merk Amicon en de mate waarin de kanalen bijdragen aan het aantal offerte-aanvragen en nieuwe verzekerden.
Het aantal offerte-aanvragen en afgesloten nieuwe verzekeringen steeg boven de verwachting uit.
Hoofdconclusie: met name het gecombineerd inzetten van TV en internet bleek zeer effectief in het verhogen van de overwegings- en voorkeurspositie van Amicon, dus ook voor aantal offerte-aanvragen en afgesloten verzekeringen.
Hierbij heeft de informatiekracht en direct-response mogelijkheid van internet volgens de onderzoekers een duidelijke meerwaarde getoond.
Evenals bij de campagne van vorig jaar is ook in de huidige campagne ingezet op de combinatie TV, ra-dio en internet als communicatiekanalen. De campagne op internet liep voornamelijk via de netwerken van Tiscali en KPN Internet.
De totale bekendheid van Amicon onder alle Nederlanders is toegenomen van 43% naar 62%. Met name de Tv-campagne heeft hier een belangrijke rol in gespeeld.
Het internetkanaal is het meest kostenefficiënt gebleken in het bereiken van de doelgroep. Met name door de mogelijkheid die dit kanaal biedt om het aantal keer dat iemand met een advertentie wordt geconfronteerd aan een maximum te binden. In totaal heeft 11% van de Nederlanders minimaal 1x online een uiting van Amicon gezien. De gemiddelde fre-quentie waarmee de uitingen zijn gezien, bedroeg 2,7%.
Het aantal bezoekers op www.amicon.nl is naar aanleiding van de campagne ten opzichte van de cam-pagne in 2004 met 121% gestegen. De online campagne droeg hier voor 35% aan bij. De bijdrage van de offline campagnes bedroeg 26%.
Zowel het aantal opgevraagde offertes als de instroom aan nieuwe verzekerden is naar aanleiding van de campagne aan de bovenkant van de verwachtingen gekomen. Het internetkanaal was voor 19% verantwoordelijk voor het aantal offerte-aanvragen en droeg uiteindelijk voor 13% direct bij aan het aantal nieuwe verzekerden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!