De introductie van slimme, stemgestuurde assistenten als Amazon Alexa en Google Assistant roept volgens de oprichters van Conva Voice Services nieuwe vragen op, ten aanzien van onder andere inzetbaarheid (wat kan je ermee), vindbaarheid en herkenbaarheid. Conva wil met bedrijven de mogelijkheden te verkennen en daarna met prototype sprints zorgen voor een gevalideerd resultaat, gevolgd door de eerste live versie. Conva draagt vervolgens over aan interne ontwikkel teams, al aanwezige it-partijen of bureaus.
Oprichters van Conva zijn Maarten Lens-FitzGerald en Naos Wilbrink. Beide entrepreneurs hebben ruime ervaring met het introduceren van nieuwe marketing- en communicatiekanalen. Lens-FitzGerald was een van de oprichters van Layar, een innovatief bedrijf dat naam maakte met technologie die Augmenten Reality op mobiel ‘live' integreerde in een fysieke omgeving. Daarna was hij met hr-tech startup Teamily actief op het gebied van samenwerking en innovatie.
Wandklok en magnetron met smart speaker
Wilbrink is oprichter van creatief marketingbureau aFrogleap. Recent heeft hij zijn belang in het bureau verkocht om zich op nieuwe avonturen te storten. Wilbrink is specialist in marketing automation technology en was adviseur bij diverse startups.
De snelle ontwikkeling van voice technologie rechtvaardigt volgens de oprichters de oprichting van een nieuw bureau. In de VS zijn meer dan 55 miljoen slimme verkocht en 1 op de vijf families heeft er een in huis (voicebot.ai). Onlangs heeft Amazon meer dan twintig upgrades en nieuwe voice-gebaseerde apparaten en - functionaliteiten geïntroduceerd. Daaronder ook een wandklok en magnetron met ingebouwde smart speaker.
Volgende stap
Google bracht onlangs de voice-app Assistent uit in Nederland en presenteerde bij de livegang achttien bedrijven met Assistent integratie. Daaronder Albert Heijn, Mediamarkt, KLM, bol.com, Jumbo en Essent. Achter de schermen werken diverse bureaus, waaronder aFrogleap, aan voice-apps voor hun klanten. Lens FitzGerald stelt dan ook dat de tijd er nu rijp voor is. ‘Voice is het nieuwe medium om klanten van dienst te zijn. Zoals organisaties websites en mobile applicaties hebben, is de ontwikkeling van voice diensten de volgende stap.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!