Commerciëlen geven Talpa de ruimte dit najaar

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

analyseert in haar nieuwsbrief de najaarsprogrammering van de commerciële en zenders. Het mediabureau stelt vast dat zowel als met vertrouwde programmering en bewezen successen kiezen voor een behoudende programma-strategie.

De publieke zenders tonen volgens Universal duidelijk meer lef met een fiks aantal nieuwe programma's.

RTL laat de meeste kansen liggen: zo borduurt RTL4 voort op bewezen successen, is RTL5 niet meer dan een copy-paste van (met programmaherhalingen van gaap-Kees&Co, Flodder en The Nanny) en wordt RTL7 een "second chance" zender met overdag zakelijk nieuws, en vanaf 20.30 uur RTL4-herhalingen.

Een verrassend timeslot voor programmaherhalingen, aangezien het risico op kannibalisatie op de programmering van RTL4 wel erg groot is. Beide zenders richten zich immers op hetzelfde tijdstip op dezelfde doelgroep.

Door niet voor de aanval te kiezen, verwacht Universal dat RTL dit najaar de doelstelling van 31 procent marktaandeel dan ook niet gaat halen.

SBS kiest voor een onafhankelijke zenderpositionering. Met een nieuwe look voor zowel SBS6 als en een nóg vrouwelijker karakter voor Net5 (Talpa baseert overigens zijn positionering op die van Net5, omdat Net5 het meeste van allen een eigen gezicht heeft) moet het voor de kijker direct duidelijk zijn naar welke SBS zender gekeken wordt.

SBS verwacht met een beperkt aantal nieuwe programma's als 'Terra Incognita' (de vervanger van het naar vertrokken Expeditie Robinson), 'De Afvallers' en 'Volgens Mama' zelfs groei van haar zenders. Een erg ambitieuze doelstelling volgens Universal.

De publieken tonen veel meer lef. Zo is er nog steeds veel sport te zien op NL2, zoals Champions League, Uefa Cup, en samenvattingen van de Engelse Premierleague en de Italiaanse Serie A. Grote sportevenementen als WK/EK Voetbal en de Olympische spelen zijn de komende jaren ook te zien bij de NOS.

krijgt meer zendtijd en introduceert de nieuwe programma's 'Katja vs. Bridget' (maar ging die laatste niet naar Talpa?), 'Over Mijn Lijk' en 'Try Before You Die'. De daling van marketaandeel is onvermij-delijk, maar met een gedurfde tegenaanval met veel nieuwe programma's en Studio Voetbal (Jack van Gelder) lijnrecht tegenover Café De Sport (Jack Spijkerman) toont de publieke omroep volgens Universal in ieder geval meer lef dan de commerciëlen.

Universal Media verwacht dat RTL en de publieken het meeste marktaandeel zullen inleveren. Talpa zal eind 2005 wel degelijk uit kunnen groeien naar een marktaandeel van 10 procent en daarmee een belang-rijke positie in het televisielandschap in gaan nemen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie