Premium

COMMENTAAR: The Truman Show

Ik hou van het vak, maar van lieverlee is reclame de kant van propaganda opgeschoven, waarbij het niet er niet meer om gaat informatie te geven over een product of dienst, maar om het vinden van een vehikel dat mensen aanzet tot kopen zonder dat ze weten waarom ze het willen kopen of nodig hebben.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

‘Recladda’, noemt deze vorm van reclame, zonder boodschap, in de Volkskrant van afgelopen weekend.

De van deze week over de commerciële kansen die in het verschiet liggen wanneer de online gokmarkt in Nederland wordt vrijgegeven, begint met een waarschuwing van de Britse sportpresentator . Engeland wordt overspoeld met gokreclames en sponsoruitingen op tv, waarover Lineker zegt: ‘Het is heel gevaarlijk en we moeten er iets aan doen. Al die reclames bombarderen je met in-play wedden.’ Het is de enige kanttekening in het verhaal bij de gokgekte die Nederland te wachten staat. De branche jubelt over de miljoenenmarkt die ontstaat en ze zijn allemaal bezig strategieën te ontplooien. Als je het als een game bekijkt, dan is het eigenlijk heel spannend. In Engeland heeft Endemol al veel concepten ontwikkeld waarbij tv-content aan online games wordt gekoppeld, met TMG wordt gewerkt aan een online bingo-site, SBS zou een gokzender starten. Nog even en we hebben Utopia the game, een onlinespel waarmee we kunnen gokken wie doorgaat of niet. Of erger, een real-live survival game: wie uit het overvolle bootje bereikt het Walhalla aan de overkant van de Middellandse Zee? Niemand die stilstaat bij de vraag waar het te besteden geld vandaan komt. Elke verdiende euro kan maar één keer uitgegeven worden. Een glorietijd voor de kiloknallers en de Primarks? Never mind dierenleed en over wiens rug in de derde wereld we ons kleden, als we maar geld overhouden om te gokken. Het heeft iets van het economische model van de zetbaas uit de vorige eeuw, die het loon uitkeerde in zijn eigen kroeg, zodat het geld linea recta terugvloeide in zijn eigen zak. Wordt het nu: ‘toe vader, gok niet meer?’.

We hebben het allemaal al gezien, de manipulatie, de propaganda en het opdienen van een vertekend wereldbeeld als de werkelijkheid; kijk nog maar eens naar , de film met Jim Carrey uit 1998, over de man die zonder het te weten in een wereld leefde die niet echt bestond maar tot leven gewekt was in een enorme tv-studio.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie