De vier partners van Capitola, van links naar rechts: Michael Gude, David Robustelli, Simon van Cleeff, Cees Dingler. (Foto: Sjors Massar)
Wat is de reden om het bureau op te splitsen?
'Capitola is in 2014 begonnen als innovation driven agency. We vliegen een paar keer per jaar naar Silicon Valley om technologie, producten en kennis mee terug nemen. Deze kennis implementeren we in producten en campagnes van onze opdrachtgevers. Een van de innovaties die we destijds introduceerden, was Virtual Reality. Na de eerste opdrachten voor bedrijven als Randstad, Ford en Tele2 ging het heel snel. Inmiddels zijn we met 22 fte's en behroen we tot de drie grootste spelers op dit gebied in Nederland.'
'Omdat de VR tak zo snel groeit is het tijd om met CapitolaVR hier een eigen entiteit van te maken. Ook omdat we ons zelf zo dwingen om te blijven zoeken naar de nieuwste innovaties en niet te blijven hangen in het succes van VR.'
Zou je VR kunnen zien als de eerste innovatie die voldoende massa biedt om er een dedicated bureau voor in te richten? En zie je in de toekomst meer afsplitsingen ontstaan?
'Er zijn zo veel innovaties waar je een bureau op kan bouwen. Door de beweging die we een paar jaar geleden zagen hebben we onze pijlen op VR gericht. Dan ga je internationaal op zoek naar creatieven, developers en 3D designers die al veel met VR bezig zijn. Leuke bijkomstigheid is dat we daardoor nu met veel internationale collega’s werken.'
'Het zou zeker kunnen dat we in de toekomst meer afsplitsingen zien ontstaan, maar dat is voor nu niet aan de orde. We zijn vooral druk met twee verschillende richtingen binnen VR, te weten: Marketing VR en Serious VR. Bij de eerste moet je denken aan de inzet van VR voor marketing, events en reclamedoeleinden. Bij Serious VR wordt de technologie ingezet om bijvoorbeeld inhoudelijke processen te verbeteren. Denk hierbij aan opleidingstrajecten, trainingstoepassingen of bijvoorbeeld een educatieve toepassing voor artsen welke we voor farmaceut Novartis hebben ontwikkeld.'
Noem eens een voorbeeld van marketing VR?
'We hebben net met Fitzroy voor Dorito’s een VR-game ontwikkeld. Binnen twee weken schiet zo’n campagne door de miljoen views. Verder ontwikkelen we interactieve experiences voor op events, roadshows of festivals.'
VR begint dus behoorlijk momentum te krijgen. Loop je niet het risico dat veel partijen zich hierop gaan storten?
'Daar zijn we helemaal niet bang voor. Een VR-bedrijf bouw je niet zomaar. We hebben de afgelopen jaren geïnvesteerd in een productielijn met creatieven, designers en developers die perfect op elkaar ingespeeld zijn. Zo kunnen we alles in huis doen en hebben we volledige controle over het eindproduct. Ander voordeel van inhouse productie is dat we VR bereikbaar kunnen maken voor alle klanten.'
Hoe zien jullie de toekomst?
'Het is allemaal maar net begonnen. Na de marketingtoepassingen zal er een enorme markt ontstaan aan serieuze toepassingen. Denk aan sales-trainingen, assessments en veiligheidsimulaties. Daarom bouwen en prototypen wij nu al volop om straks de vraag aan te kunnen.'