Brüggenwirth steelt show bij Koffiedik Kijken 2011

Porno pakt de eerste plaats weer terug op de nieuwe online nummer één, social networks. Dat voorspelde de Radio 538 baas onder andere tijdens Koffiedik Kijken 2011.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Er was alom waardering voor de radioman, die met zijn elf voorspellingen duidelijk zijn best had gedaan op de opdracht om in de glazen bol te kijken. Hij wisselde serieuze pogingen af met luchtige voorspellingen. De mobiele telefoon wordt dé topper van 2011 in het land van media en entertainment, was één van zijn minder gewaagde uitspraken: ‘Entertainment overal en altijd toegankelijk.’ Brüggenwirth verwacht dat Kabinet-Rutte het einde van dit jaar haalt – hij stak niet onder stoelen of banken een aanhanger te zijn – en denkt dat de schatkist gespekt zal worden door de vercommercialisering van de Publieke Omroep. ’80 miljoen euro gevonden geld.’ Een heuse Minister van Media en Entertainment zal ons kikkerlandje eens goed op de kaart zetten. Opmerkelijk waren zijn gedachten over Turkije, een land met een ijzersterke economie en de schakel tussen oosten en westen. Brüggenwirth kijkt er niet raar van op als Turks – na Engels – de tweede vreemde taal op de middelbare school wordt. Dat betekent een restyling voor het zich op allochtone jongeren richtende FunX.

Niki van Wijk, marketing- en e-commerce-dame bij transavia.com, was de sprankel van de avond. In onnavolgbaar tempo en op de rand van ADHD deed zij haar verhaal. Zij had het over feminien leiderschap en over yin en yang. Die laatste twee betrok zij op de off- en online wereld, waarvan reclame- en mediabureaus claimen die volledig geïntegreerd te hebben. Van Wijk weet beter. Online is nog altijd een beetje de exoot. En dat terwijl het zo lekker meetbaar is! Haar voorspelling voor 2011 is dat de scheiding tussen yin en yang zal worden opgeheven.

Cineast Johan Nijenhuis voorspelde het publiek – een goede opkomst – een desastreus filmjaar. Het Filmfonds zet volgens hem alleen maar in op de hogere kunsten. Het is dus op zoek naar alternatieven. RTL durft wel te investeren, zei hij. Logisch, want film is lekker lang houdbaar en tot in lengte van jaren uit te melken. Boude uitspraak: de eerste volledig door een merk gemaakte Nederlandse film komt eraan!
Rob Wijnberg, hoofdredacteur van NRC Next, koos voor oud nieuws in plaats van een blik vooruit. Nieuws is overal verkrijgbaar en de krant is altijd te laat. De krant moet dus DUIDEN. Hallo. Heer Wijnberg. Dat wisten we al. Geestig is de man wel. Voor de luxe miljonairsbijlage bij NRC Handelsblad (in samenwerking met Yves Gijrath), stelde Wijnberg voor het Lux et Libertas tijdelijk te vervangen door Luxe en Ledertas.

Bas Engels (TBWA, reclameman van het jaar) en Bas Verhart (Picnic, Media Republic) brachten in plaats van een blik vooruit een bureaupresentatie. Verhart deed dat noodgedwongen onder tijdsdruk, en met charme. Maar of het publiek hiervoor naar De Duif was gekomen, moet worden betwijfeld.

Hulde was er voor de altijd enthousiaste Dave Nelissen. Deze man met een groot IAA-hart presenteerde ‘Koffiedik’ al voor de zoveelste keer. Misschien op een iets breedsprakige manier, maar met een grondige voorbereiding. Hij ontving een Plaquette d’ Honneur uit handen van IAA-voorzitter Tijmen Bos.

Foto: Chris van Houts

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie