Brand New Live herpositioneert zichzelf. Vanaf vandaag zet het Hilversumse bureau zich neer als dé specialist waar het gaat om de inzet van entertainment voor branding, activatie, sponsoring en loyalty.
Aanleiding voor de rebranding is, licht directeur Chris Havinga toe, 'een veranderende behoefte in de markt'. Deze verandering houdt in dat het bureau steeds meer strategische vragen krijgt over zowel klantenwerving als -behoud. ‘Wij zijn bruggenbouwers tussen merken en entertainment met als missie het creëren van loyale fans,' aldus Havinga: 'Er zijn veel sportmarketingbureaus, maar er is geen gespecialiseerd entertainment marketingbureau. Met deze rebranding claimen wij die positie en benadrukken we dat entertainment waarde toevoegt aan merkdoelstellingen.’
Tegelijk met de herpositionering worden een nieuwe visual identity en vernieuwde website gelanceerd. Op de website worden vijf bureaudisciplines voorgesteld: Marketing & Strategie, Events, Merkactivaties, Sponsoring en Artists & Brands.
Brand New Live begon in 2009 op initiatief van onder meer de huidige directeur Chris Havinga (foto onder). Havinga zat daarvoor bij The Entertainment Group, waar hij als CCO onder andere verantwoordelijk voor Symphonica in Rosso en het concept Wit Licht. Het team van Brand New Live bestaat inmiddels uit vijftien specialisten op het gebied van strategie, marketing, creatie en productie.
Bij de SponsorRingen was het entertainment marketingbureau dit jaar succesvol in de categorie Entertainment & Events, waar het een ring won met de activatie van Samsung in combinatie met Amsterdam Dance Event (ADE).
In vervolg op de bekendmaking van de herpositionering stelden we Chris Havinga enkele vragen.
1. Waar zit het verschil precies met het ‘oude’ Brand New Live. Dat deed toch ook al aan entertainment marketing?
'Dat klopt, maar er is wel een verschil. Waar wij vroeger meer op projectbasis werden ingezet, werken wij nu vooral op klantniveau. Steeds meer merken zetten ons breder in op uiteenlopende vraagstukken, van strategieontwikkeling tot executie. Wij horen nu daardoor veel eerder wat er speelt bij klanten en kunnen daarop sneller en beter anticiperen. Om onze vernieuwde positionering te duiden, hebben wij onze diensten geherdefinieerd.
Daarnaast is onze rol van bruggenbouwer aan het veranderen. Naast het management van een aantal eigen artiesten, werken wij steeds vaker als matchmaker tussen merken en artiesten. Dat zijn steeds vaker personen met een eigen management. Voorbeelden van cases zijn de koppelingen van Samsungmet Doutzen Kroes, Ziggo met Marco Borsato en Weighwatchersmet Angela Groothuizen.'
2. Wat betekent deze herpositionering voor de projecten die je deed met Marco Borsato en Nick & Simon? Gaat dat verdwijnen?
'Zeker niet. Wij blijven muziek- en entertainmentconcepten creëren en produceren in eigen beheer. De expertise die we met onze eigen evenementen hebben opgebouwd, is nu inzetbaar voor derden.'
3. Hoe belangrijk is marketing en activatie voor muzikanten?
'Door de enorme groei van festivals is het fenomeen muziek en sponsoring meer geaccepteerd. Muziekverkoop is voor artiesten minder interessant. Streaming heeft tijd nodig en compenseert niet de inkomsten uit vervlogen tijden. Vaak helpt sponsoring om een tour of albumtraject kostendekkend te krijgen. Het zijn tegenwoordig niet alleen de grote namen die gevraagd worden voor sponsoractiviteiten, maar ook de minder bekende. Wij kunnen een rol spelen in de totstandkoming van deze deals en, vanuit jarenlange ervaring op beide gebieden, deze heel goed begeleiden en zorgen dat het merk loyale fans krijgt.
4. Dat Brand New Live deze positie denkt te kunnen claimen geeft toch ook wel aan dat entertainment marketing als business in Nederland nog geen grote vlucht genomen heeft. Kun je dat verklaren?
'Jawel. Meer dan 1.500 bedrijven in Nederland zetten actief in op sport als domein om hun marketingdoelstellingen te halen, terwijl nog geen honderd bedrijven entertainment gebruiken. Ik kan zo tien goede sportmarketingbureaus opnoemen, maar een gespecialiseerd entertainment marketingbureau met de disciplines die wij aanbieden is er niet. Wij hebben een merkenachtergrond en ervaring, opgedaan met zowel platenmaatschappijen en artiestenmanagements als met grote conceptuele evenementen. Hierdoor weten wij hoeveel waarde entertainment aan merken kan toevoegen en hoe je fans creëert voor je merk.'
5. Wat zie je zelf als de grootste kracht van entertainment marketing?
'Het verbinden van mensen. Hier hebben veel bedrijven behoefte aan. Het creëren van loyale fans voor je merk is in de nieuwe, digitale, wereld een must. En er zijn fantastische cases die dat bewijzen - Ziggo met de Ziggo Dome, Amstel met De Vrienden Van Amstel Live, de Robeco SummerNights en Samsung met Amsterdam Dance Event. Daarnaast kun je met entertainment marketing onderscheidend vermogen en free publicity creëren, awareness versnellen en vergroten, ROI verhogen, het imago versterken, company pride verbeteren en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het belangrijkste is dat de koppeling relevant is en creatief wordt ingevuld en dat KPI’s en merkdoelstellingen helder zijn en continu gemonitord worden. Als meer adverteerders dit gaan inzien, ben ik ervan overtuigd dat er de komende jaren vele mooie cases bij komen.