Agile Marketing
Adrie Dolman
Adfo Groep
ISBN 9789492196125
‘Hoe borg je dat jouw propositie de gewenste customer value levert in de steeds korter wordende “time-to-market”? En hoe zorgen we ervoor dat een marketingcampagne per geïnvesteerde euro meer oplevert?’ Al op pagina een van de inleiding heeft dit boek m’n onverdeelde aandacht. Dolman stelt actuele vragen die marketeers dagelijks moeten beantwoorden.
Zaken die ertoe doen
In vlotte zinnen en met de juiste mix tussen abstractie en diepgang gaat Dolman ons voor in de zaken die ertoe doen, zoals: wat is agile marketing en de agile marketingmix. De 4C’s (customer needs, cost, convenience, communication) van Lauterborn krijgen in het boek de voorkeur boven de vaak gebruikte 4P’s. Dolman introduceert (veel) nuttige, nieuwe begrippen. Een vast stramien dat doorlopend op drie niveaus wordt ingezet: design thinking, lean startup en running lean.
Jip-en-Janneke-versie
Vervolgens wordt het agile marketing framework geïntroduceerd. Dit model brengt aanpassingen en waarde met elkaar in verband. Het doel is nog steeds customer delight, ofwel ‘verrassingen die het leven van een klant mooier maken’. Alle agile-principes en termen worden nader uitgelegd, zo leren we alles wat we eigenlijk niet meer durven te vragen over teams, rollen, epics, features, refinement, user stories, backlog, swimming lanes en sprints. Het boek sluit af met een puntige samenvatting wat we in agile marketing niet meer doen en – belangrijker – nog: wat we in agile marketing juist wel doen. De Jip-en-Janneke-versie helemaal aan het eind laat zien dat agile overal met speels gemak van toepassing kan zijn.
Conclusie: een actueel, duidelijk, vlot geschreven boek dat iedere senior marketingprofessional direct ‘up-to-speed’ brengt in het belangrijke gedachtengoed van agile marketing.
Praktisch: ****
Leesbaar: ****
Actueel: ****
Vernieuwend: ***
Oordeel: **** Aanrader
Recensent Wouter Mellaart SMP is digital strategist bij tdme Marketing & Communication