'Blockchain kan huidige vormen van advertentiefraude een stuk lastiger maken'

Zeven vragen aan Marloes Pomp, programmaleider Blockchain bij de Nederlandse overheid.

In de aanloop naar Martech18 op 11 december behandelen we in een serie de belangrijkste ontwikkelingen op het snijvlak van data, tech en innovatie. In dit artikel een interview met Marloes Pomp,  Initiator en Program Officer voor de blockchain-projecten binnen de Nederlandse overheid en verantwoordelijk voor de internationale strategie van de Nederlandse Blockchain Coalitie.

Als blockchainexpert houd je je met name bezig met blockchainprojecten binnen de overheid. Aan wat voor toepassingen moeten we dan denken?
MP:

‘De pilotprojecten vinden in elk domein plaats, van gezondheidszorg tot logistiek. Een  mooi voorbeeld is registratie en verificatie van diploma’s op de blockchain. Technisch blijkt deze casus uitermate geschikt voor een blockchain oplossing. Maar we hebben wel te maken met  vrij verkeer van personen, onderwijs en arbeid binnen de Europese Unie.'

'Dit houdt onder meer in dat een oplossing conform de GDPR-regels moet zijn. Dit gegeven raakt ook de (digitale) identiteit van burgers van burgers. Op dit moment is er op nationale niveaus al wel een registratie van de identiteiten, maar in de toekomst kan het wenselijk zijn om deze op Europees, of zelfs globaal niveau met elkaar te linken.’

 En in de private sector, waar kunnen we dan de grootste impact verwachten?
MP:

‘Dat hangt een beetje van de casus af, maar bijvoorbeeld in de logistieke sector kan blockchain technologie bijdragen aan eenheid van data. Zodat alle spelers in de keten over dezelfde informatie beschikken en je minder administratieve lasten hebt.’

Heeft blockchain het potentieel om de macht van grote platforms als Google en Facebook op de advertentiemarkt te doorbreken door adverteerders direct te koppelen met consumenten?
MP:

‘Dat potentieel is er wel degelijk. Vraag is alleen of er een speler opstaat die dat ook weet te realiseren. Met smart contracts zou je advertentiekosten kunnen regelen zonder tussenkomst van een derde partij als Facebook. Je kunt dankzij het smart contract bijvoorbeeld een kleine fee direct aan de consument betalen wanneer zijn data worden gebruikt.'

Met smart contracts kun je advertentiekosten regelen zonder tussenkomst van een derde partij als Facebook
MP
In digital marketing waren de verwachtingen van blockchain hooggespannen, maar vooralsnog neemt toepassing geen hoge vlucht. Meest gehoorde argument is dat het nog lang niet snel genoeg gaat. Hoe kijk jij hier tegenaan?
MP:

‘In 2017 zagen we een grote hype met onder andere veel ICO's (ICO staat voor 'initial coin offering' en wordt toegepast door startende bedrijven die een eigen cryptocurrency willen lanceren, RB). Die bubbel is nu wel doorgeprikt, maar de technologie is nog niet volwassen. Maakt niet uit, komt vanzelf.  Dat het niet snel genoeg ligt niet zozeer aan de technologie zelf, als wel aan het feit dat het lastig is om in een keten samen te werken en nieuwe processen in te voeren. De technologie is vaak het makkelijkste onderdeel in de projecten. Samenwerken is veel moeilijker.'

Hoe realistisch is de voorspelling dat dat blockchain een einde maakt aan advertentiefraude. 
MP:

‘Blockchain lost natuurlijk niet alles op. Mensen zullen altijd weer andere manieren vinden om te frauderen. Maar voor de huidige vormen van advertentiefraude kan blockchain het wel een stuk lastiger maken. Als de online marketingwereld daarnaast ook nog kunstmatige intelligentie inzet om afwijkende patronen te signaleren, komen we een heel eind.’

'Blockchain is niet de hele oplossing. Het is slechts een puzzelstukje'
MP
Forrester stelt inmiddels dat het concept slimme contracten te zwaar is gehypet. Moeten we niet constateren dat blockchain slechts in beperkte mate inzetbaar is?

‘Het begrip is niet zo heel handig gekozen. Het suggereert dat contracten slim zijn en dat het gaat over een contract met juridische waarde. De waarheid is een stuk genuanceerder. In de meeste gevallen gaat het om simpele software dat het proces regelt.’

Welk advies heb je voor marketeers die zich op toepassing van blockchain willen orienteren?
MP:

Focus bij innovatie niet alleen op blockchain. Innovatie gaat over een combinatie van nieuwe technologieën. Blockchain is hierin slecht een puzzelstukje.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie