Blauw is het nieuwe groen

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

‘De natuur heeft de oplossing voor alle uitdagingen in het leven.’ Zo begon de Vlaamse econoom Gunter Pauli zijn verhaal in het Amsterdamse Paradiso. Met het devies ‘maak gebruik van wat je hebt’ weet Pauli een inspirerende Premsela-lezing te geven en de vijfhonderd aanwezigen op het hart te drukken dat iedereen kan bijdragen aan een duurzame én betaalbare economie, de blauwe economie. Door minder waarde te hechten aan je gezond verstand maar meer te handelen vanuit je hart en passie wordt het onmogelijke mogelijk.

Blauwe economie
We worden om de oren geslagen met termen als bewust, duurzaam en lokaal oftewel ‘groen leven’. Degenen die een lezing van hebben bijgewoond weten wel beter. Blauw is het nieuwe groen, zoals hij schrijft in zijn boek ;The Blue Economy&;">'The Blue Economy'. We kunnen op een wezenlijk duurzame manier gaan produceren als we overschakelen naar een blauwe economie, aldus Pauli. ‘De groene economie is achterhaald.’ Iets vervangen door niets is waar de blauwe economie voor staat. Neem nou de mobiele telefoons met milieuvriendelijke batterijen. Tegenwoordig kunnen telefoons zonder batterij gemaakt worden. Hierdoor zouden er een paar miljard batterijen minder gemaakt hoeven worden waardoor er minder mijnbouw nodig is. De prijs van telefoons kan vervolgens omlaag met als gevolg dat de koopkracht van mensen stijgt. Zowel mens als milieu is er mee gebaat.

Het proces als innovatie
De groene economie is slechts voor de ‘happy few’, niet goed voor de portemonnee en niet noodzakelijk duurzaam. Met de blauwe economie kunnen kosten worden bespaard door simpelweg te roeien met de riemen die we hebben. Zo zouden we in de toekomst massaal ons koffie- en theeafval moeten gebruiken om paddestoelen sneller te laten groeien. Door deze vervolgens als voer voor varkens te laten dienen, kunnen bacteriën uit uitwerpselen biogas creëren. Dit hele proces lijdt tot voedsel, energie en banen. Met meer van deze innovatieve processen wordt er gestreefd naar een maatschappij die kan voorzien in haar eigen basisbehoeften.

Betere wereld
Zakenmensen en ondernemers willen weten wat het resultaat zal zijn voordat ze ergens aan beginnen. Met name door de huidige crisis worden er geen risico’s meer genomen, terwijl we het juist nú beter zouden moeten doen. Goede ideëen moeten worden verwezenlijkt. Er moet worden ingezien dat met écht duurzaam produceren ook geld kan worden verdiend. We wachten op een generatie van ondernemers en vernieuwers die hierin gelooft. Mensen die van nature nieuwsgierig zijn, kennis hebben en hun wijsheid gebruiken om zichzelf en anderen gelukkig te maken met een betere wereld. Feiten en weetjes zijn gemakkelijk van internet af te halen, maar voor een blauwe economie moeten nieuwe leermethoden worden ontworpen. Een mentaliteit op basis van ‘nature, men, spirit en soul’, dat is nodig voor een betere toekomst.

Lees meer over trends en trendonderzoek op .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie