Bestedingen aan search advertising stijgen in 2018

De komende jaren nemen de uitgaven aan search nog meer toe door technologieën als machine learning en voice search.

Er wordt in 2018 meer uitgegeven aan search advertising dan de voorgaande jaren. Dat verwacht 93 procent van de respondenten in de vierde Search Advertising Study. Deloitte voerde het onderzoek uit in opdracht van IAB Nederland en DDMA.

Ook  voorzien de ondervraagden nog meer groei in advertentie-uitgaven en inkomsten in de komende jaren als gevolg van technologieën zoals machine learning en voice search.

De toegenomen concurrentie, de hogere kosten per klik (CPC) en de verdere verschuiving van budgetten van traditionele naar digitale media zijn volgens 72 procent van de respondenten de belangrijkste factoren voor de budgetgroei.

Deze groei komt bij meer dan de helft van de mediabureaus (58%) door budgetten van traditionele media te verplaatsen naar search advertising. Bij 39 procent van de adverteerders is dezelfde trend zichtbaar.

Mobiele zoekadvertenties

Er is ook een grote budgetverschuiving van desktop naar mobiele zoekadvertenties zichtbaar. Het gat in CPC tussen mobiel en desktop wordt vooral steeds kleiner omdat de mobiele klik steeds waardevoller wordt dankzij betere mobiele conversie, (cross-device) attributie en metingen.

Bing populairder

Zoekmachine Bing neemt ook dit jaar weer toe in populariteit. Zo geeft 89 procent van de respondenten aan te adverteren op Bing Ads en verwacht 26 procent dat de budgetten relatief meer gaan stijgen dan op Google Ads. De onderzoekers van de Search Advertising Study verwachten dat, door de verbeterde toegankelijkheid via automatische synchronisatie en zoekautomatisering, in de komende jaren met name adverteerders hun advertisingstrategie op beide platformen gaan vergroten.

Artificial Intelligence

Alle respondenten zijn het erover eens dat search advertising duidelijk een volwassen maar nog altijd groeiende markt is. Deze groei is vooral te danken aan de opkomst van diverse technische innovaties als Artificial Intelligence en machine learning. Bid management is nog altijd de vaakst genoemde activiteit die geautomatiseerd wordt, op de voet gevolgd door reporting & dashboarding. Verder geldt: hoe groter het bedrijf, des te meer prioriteit automatisering krijgt.

86 search-advertisingprofessionals deelden voor dit rapport hun belangrijkste inzichten en cijfers naast tien marktdeskundigen, onder wie de leden van de DDMA Commissie Search en de IAB Taskforce Search. Het rapport is te downloaden op www.iab.nl en www.ddma.nl.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie