Austin is niet alleen maar voor SXSW, Austin is voor altijd

David Vogel en Michelle van Nugteren van Code d'Azur zijn in Texas en praten ons bij over de laatste ontwikkelingen op festival SXSW.

David Vogel en Michelle van Nugteren op SXSW

Door David Vogel en Michelle van Nugteren (Code D'Azur)


David: Elk jaar komen duizenden wereldwijde bureaus naar Austin voor SXSW Festival om te leren, delen en ervaren waar het heen gaat met de wereld van technology & design. Zij dompelen zichzelf een paar dagen onder in de unieke sfeer die hier hangt. Voor creatief bureau Code DAzur voelt ‘terug naar huis’ dit keer wezenlijk anders. Dit jaar kwamen we niet alleen voor het festival, maar ook voor de opening van ons spiksplinternieuwe kantoor net buiten downtown Austin. Een fantastische ruimte, met een courtyard en roof terrace. 

Maar terug naar het festival: ten tijde van SXSW verandert de stad eigenlijk niet wezenlijk, maar de stereo gaat wel op 11.  De beroemde Rainy Street en E6th Street, met hun bars en livemuziek zijn er in principe het hele jaar door. Austin heeft een hoop lokale bands, die zo goed zijn dat ze in Europa op nationaal en internationaal niveau mee zouden kunnen doen. Ook de enigszins commerciële hippie vibe heerst er 365 dagen per jaar - dit staat wel in schril contrast met de daklozen die onder de viaducten hun tentjes hebben opgezet. De alomtegenwoordige foodtrucks waar je ’s morgens je ‘breakfast burrito’ haalt en later op de dag taco’s, po’boys of lobster rolls, staan er weliswaar in grotere getale ten tijde van SXSW, maar afgelopen oktober toen ik hier ook voor een project aanwezig was, haalden we onze hapjes hier ook. Alleen de vreemd uitgedoste weirdos en vrolijke misfits die de stad op mijn vorige South By-bezoek opfleurden, kon ik deze keer veel minder spotten. Daar zal waarschijnlijk de instroom van geld en mensen uit Silicon Valley van de afgelopen jaren wel aan hebben bijgedragen. Daar kunnen we in Amsterdam ook over meepraten.

Het festival zelf speelt zich grotendeels af in en om het reusachtige Austin Convention Center in downtown, en in de omliggende hotels. Bezoekers wandelen heen en weer tussen de zalen en kamers, die variëren in capaciteit van duizenden tot enkele tientallen toeschouwers. Aan de start van de week was in een van de grote zalen de Disney Parks’ keynote talk, waar de zaal-hosts de bezoekers in strak geplande choreografieën in de juiste volgorde de zaal inleiden. Dit soort talks leveren vaak spektakel op in de vorm van previews en nieuwe releases. Zo liet Josh d’Amaro met zijn team de evolutie van ‘real life’ Star Wars lichtzwaarden zien. Van plastic speelgoed met een lampje erin, dat vervolgens aan het publiek werd uitgedeeld, tot een prototype wat er zo levensecht uitzag dat alleen de druipende vonken nog ontbraken - deze ging helaas niet naar een gelukkige toeschouwer. Daarnaast zagen we ook een holografische Tinkerbell en een nieuw, schattig autonoom robotje dat kan rolschaatsen. Helaas staan dit soort keynotes verder vaak bol van de clichés en leer je eigenlijk niet veel nieuws. 

Helemaal aan de andere kant van het spectrum heb je de gesponsorde events, en de talks in barretjes en hotels. Die zijn misschien minder spectaculair, maar inhoudelijk wel veel interessanter - met het bijkomende voordeel: free beers and cocktails!

Zelf nam ik dit jaar ook deel aan een van deze events en gaf de openingstalk tijdens The Future Of Digital Realities - een initiatief van Dutch Digital Design en onderdeel van de handelsmissie New Dutch Wave en CreativeNL. Hier vertelde ik aan de verzamelde Dutchies en aanverwanten hoe ik denk dat de laatste trends en technologieën het designproces fundamenteel gaan veranderen - en niet alleen door het gebruik van generative AI. Ook sprekers van Fabrique, Capitola, SuperHeroes, Soda Studio/Resoluut en panel sprekers als Barbera Wolfensberger (Directeur-Generaal Cultuur en Media) deden mee aan dit uitverkochte event.

Mede door de opening van ons nieuwe kantoor, bezoeken we Austin dit jaar met een grote groep collega’s van Code DAzur en Triple. De jongste daarvan is Michelle van Nugteren (jr. marketing & communications specialist) en ik heb haar gevraagd ook haar perspectief op dit unieke festival met jullie te delen:

Michelle: Afgelopen donderdag ben ik samen met mijn Code DAzur collega’s afgereisd naar het grote SXSW in Austin, of zoals de doorgewinterde SXSW-bezoeker zegt: South By! Niet alleen om nieuwe kennis en inspiratie op te doen, maar ook om ons nieuwe kantoor te openen in deze bruisende en creatieve stad in Texas. Voor mij voelt het bijwonen van SXSW 2023 als een kind dat urenlang mag rondlopen in een snoepwinkel. Zoveel creatieve, inspirerende en ondernemende mensen op één plek bij elkaar heb ik nog niet eerder gezien.  

Sinds ik hier ben valt het me op dat veel talks het onderwerp de toekomst & Generation Z bevatten. Oftewel, het gaat over mijn eigen generatie. De SXSW-talk How to decode culture to build a better future, met onder anderen Patricia Muratori van YouTube, inspireerde mij het allermeest. En dan met name door het statement: Youth leads the way. Dit gaat over het bouwen aan een betere toekomst door en voor jongeren. Waarom? Omdat de dromen en verlangens van jongeren de wereld van morgen beter kunnen voorspellen. Zowel ik als the youth en Gen Z, maar ook vanuit mijn marketing- en communicatierol bij Code DAzur kan ik dit alleen maar beamen. Want als je als organisatie niet meegaat met deze generatie en hun dromen en idealen, raak je ze kwijt. Dit kan zowel potentiële nieuwe werknemers als jouw bestaansrecht als bedrijf kosten.

SXSW 2023 heeft mij hierdoor geïnspireerd om Gen Z meer naar het wereldpodium te halen, niet alleen digitaal maar ook fysiek; want gek genoeg ben ik een van de weinige jongeren die aanwezig zijn op SXSW Festival. Hierbij dus ook een oproep aan mijn mede Gen Z’ers; durf op te staan en je dromen met de wereld te delen, want alleen dan kunnen we samen bouwen aan een betere toekomst. Tot volgend jaar in Austin?

David Vogel is executive experience director en Michelle van Nugteren is specialist marketingcommunicatie bij Code d'Azur.

Het film-, muziek-, en mediafestival South by Southwest (SXSW) vindt dit jaar plaats tussen 10 en 19 maart. Het jaarlijkse festival in Austin trekt ook veel marketeers en andere creatieven, ook uit Nederland. Meer info hier.

Lees ook: Op SXSW is steeds meer aandacht voor het ‘waarom’ van tech en design

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie