Tekst: Sander Tacx - Guc Agency
Laat ik het maar meteen toegeven: ik ben een Apple fan. Ik heb een iPhone, een MacBook, AirPods in terwijl ik dit schrijf en ik kijk likkebaardend naar de creditcard die ze vorig jaar op de markt brachten. Bovendien heeft Apple een mooi verhaal: het eerste technologie bedrijf dat echt customer centric ontwerpt en producten en diensten op de markt brengt/bracht waar de consument nog geen idee van had dat ze hier zoveel behoefte aan had. En dan nog Steve Jobs die het bedrijf van het randje van de afgrond weer extreem succesvol maakte. Heerlijk! Hierdoor hebben ze bij mij en, zo lijkt het, vele anderen, altijd op meer sympathie kunnen rekenen dan een Google, Facebook of Amazon.
Maar is de macht van Apple nu dan echt doorgeslagen naar een totalitair regime richting de zakelijke leveranciers? Tot op heden heeft Apple volgehouden dat 30% een meer dan redelijke vergoeding is. Dit is hetzelfde percentage dat ze inhielden op de € 0,99 voor een track in iTunes en met deze 30% kunnen ze het platform in de lucht houden en doorontwikkelen voor alle apps, inclusief de gratis apps.
Natuurlijk waren er al partijen die ontevreden over de hoge afdracht. Maar door de afhankelijkheid en de angst om hun toegang tot een groot deel van de consumenten te verliezen, is het protest zeer beperkt geweest. Tot nu dan! Eerder trok Spotify al aan de bel en bracht met een mooie timeline in beeld hoe Apple een machtsspelletje speelde tegen Spotify.
Nu heeft Apple wellicht een nog geduchtere tegenstander getroffen met Epic Games. Met hun game Fortnite, die door 350 miljoen mensen wereldwijd wordt gespeeld, hebben zij een enorme fanbase en bereik om hun pleidooi te verkondigen.
Natuurlijk kunnen we vraagtekens plaatsen bij de motieven van Epic: is het nou een queeste voor gerechtigheid voor de mensheid of een manier om nog meer te verdienen? Want met Epic hoeven we niet echt medelijden te hebben. Met $1.8 miljard winst in 2019 zijn ze verre van zielig. Bovendien is het de vraag hoe ethisch de verleidingsmiddelen zijn van Epic om kinderen en jongvolwassenen zo lang mogelijk de game te spelen en allerlei packages te kopen. Zie ook onderstaand filmpje van de Volkskrant.
Maar als communicatieman spreekt de manier waarop Epic de doelgroep mobiliseert mij nog het meeste aan. In een persiflage op de epische ‘1984’ commercial van Apple waarin zij de macht van IBM aan de kaak stellen, krijgt Apple nu een koekje van eigen deeg met de ‘Nineteen Eighty-Fortnite’ film. Met de hashtag #Freefortnite roepen zij de consument op de almacht van Apple te doorbreken.
Wat mij betreft is het belangrijkst dat de discussie wordt gevoerd en ben ik even minder kritisch over wie deze aanzwengelt.
Tot het moment dat de regulering meer op orde komt, is het toch aan de consument zelf om in opstand te komen tegen digitaal onrecht en andere keuzes te maken.
Power to the people!
Lees ook: Fortnite-ontwikkelaar basht Apple met 1984-parodie
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!