Een jaar geleden maakt ABN Amro binnenskamers de resultaten van een intern onderzoek naar de cultuur bij de bank bekend. Werknemers blijken niet eerlijk voor hun mening uit te durven komen. Ze leggen zichzelf censuur op uit angst om 'afgerekend' te worden door bazen. Leidinggevenden zijn content met zichzelf maar hun ondergeschikten zijn niet tevreden met hen.
Eén op de drie werknemers zegt dat open communicatie tegen hen wordt gebruikt bij de bank. Het gaat vol-gens 40% van de ondervraagden te vaak om gelijk hebben en krijgen. De helft van de ondervraagden vindt het gewoon beter om de mond te houden en niets te zeggen. Een zesde heeft het gevoel dat helemaal niemand naar hen luistert. Ook interessant: een aanzienlijk deel van de mensen zegt het 'te druk' te hebben voor complimenten aan of kritiek op collega's of leidinggevenden.
Volgens de adviseur is een nep-goeroe het stomste wat je in zo’n situatie kan doen. Als er al weinig vertrou-wen is, moet je mensen vooral voor de gek houden - zo analyseerde hij.
Zie deel tekst FD hieronder
ABN Amro heeft als startschot van de grootschalige campagne 'Are we open?' 25.000 werknemers om de tuin geleid met een Amerikaanse nepgoeroe. Het idee kwam van de afdeling interne communicatie van ABN Amro en het Amsterdamse reclamebureau Being There.
Het bureau pakt het serieus aan. Goeroe ' Bradford Michaels' krijgt een eigen website. Er circuleert een foto van hem aan zijn bureau met op de achtergrond diploma's, een foto van vrouw en kinderen en een exem-plaar van zijn 'bestseller' Out in the Open. ABN Amro's huisblad Bankbreed staat vol artikelen. Bradford gaat wekenlang in een busje met een entourage 'on tour'. Een fotograaf hangt om hem heen alsof het een ster is. Bradford heeft als assistent de echte goeroe Jeroen Busscher, die is verbonden aan trai-ningsbureau de Baak en de kost verdient met het 'pimpen' van bedrijven en afdelingen.
De ploeg gaat langs dertig bankfilialen. Werknemers krijgen sleutelhangers met de tekst 'You've just met Bradford Michaels. Your key to open communication'.
Ze krijgen een klokje met de foto van de zogenaamde goeroe erop. Posters van Bradford sieren de wc-deuren op bankkantoren door het hele land.
Dat de goeroe in werkelijkheid een acteur is, geldt in die weken als een topgeheim. ABN Amro-topman Jan Peter Schmittmann zegt dat behalve hijzelf niet meer dan vijf van de 25.000 werknemers hier weet van hebben.
Twijfels over de aanpak zijn er zeker, zei een ABN Amro-medewerker op anonieme basis vlak voor de ont-hulling dat Bradford een acteur is. 'De meeste mensen vinden het nogal flauwekul. Zo'n Amerikaan met een eigen website die cadeautjes uitdeelt.'
Ook op de onthulling op 7 februari is verdeeld gereageerd. 'Voor mensen die moeite hebben met open communiceren, was dit een beetje wrang. Ze hebben zich blootgegeven bij de goeroe. Ook niet iedereen vindt dit humor', aldus een leidinggevende in Amsterdam. Andere werknemers vragen zich af of ernstige za-ken als een heersende angstcultuur zich wel lenen voor een ludieke aanpak.
'We hebben de boel wakker geschud', zegt topman Schmittmann. ' Bradford was trouwens niet zomaar een acteur. Hij wist wel degelijk waar hij het over had.' Wie de Amerikaan in werkelijkheid is, wil de bank niet prijsgeven.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!