1. Coachella een speeltuin voor nieuwe technologie
Tijdens Coachella 2019 werden de bezoekers alleen ondergedompeld in nieuwe muziek, maar ook in nieuwe technologie. Zo was de festival-app voorzien van een speciale AR functie en werden op de Sahara stage optredens ondersteund met AR-visuals. En dan was er nog de AR-installatie Brighter in the Dark van Childish Gambino waarmee bezoekers via een Google Pixel telefoon en andere sensoren konden interacteren met zijn muziek Childish wist hiermee bovendien op een slimme manier reclame te maken, door via Airdrop met alle iPhones op het festival foto’s te delen van zijn samenwerking met Adidas.
2. Leer tekenen met Youtube en AR
Mensen gebruiken Youtube steeds vaker om iets te leren, van het stucen van een muur tot en met het maken van een illustratie. Alleen is het best lastig om te tekenen terwijl je een video aan het kijken bent. Daarom bedacht Google een experiment waarbij je via augmented reality kunt leren tekenen. Het techbedrijf is hiertoe een samenwerking aangegaan met Youtube-artist Amanda RachLee. Ze gebruiken haar tekeningen die je kan overtrekken in AR. Ziet er superhandig uit. Het is een experiment en helaas kun je op dit moment nog geen ARCore-app downloaden.
3. Hoe 3D content de berichtgeving in media versterkt
Bij de grote brand in de Notre Dame werd in de media veel gebruik gemaakt van 3D content. De USA Today app maakte gebruikt van een 3D model in augmented reality. Stond de Notre Dame letterlijk bij jouw optafel en kon je via markers bij onderdelen van het gebouw allerlei extra informatie vinden. Een Noorse uitgever gebruikte een soortgelijk model van Sketchfab en de New York Times maakte een uitgebreide longread. Door te scrollen ontrolt zich het verhaal van de brand voor je ogen en beweegt het 3D-model als het ware met je mee. Wil je meer weten over de Notre Dame, dan kun je natuurlijk ook Google Earth VR bekijken of deze 360-video.
4. 8th Wall komt met nieuwe game voor Lego
Het fijne van web AR is dat je er geen app voor nodig hebt. De startup 8th Wall heeft nu een Software Development Kit (SDK) uitgebracht, waarmee je AR gewoon via de browser op een smartphone of tablet kan bekijken. Het is echt click and play en enorm deelbaar. Een voorbeeld is deze game van Lego. Ook kwam een nieuwe release uit met onder andere image herkenning. Kun je op het web plaatjes tot leven laten komen of extra informatie krijgen bij de Mona Lisa.
5. Jack Daniel's vertelt het merkverhaal met AR-etiket
Steeds meer merken zetten AR in voor hun advertising en marketing. Jack Daniels bijvoorbeeld gebruikt AR om hun 150 jaar oude merk onder de aandacht te brengen. Als je met de app de camera op een fles richt, komt er een pop-up boek uit het label. In het boek vertellen ze over het productieproces, de distilleerderij en het merkverhaal. Ziet er te gek uit.
Lees meer en schrijf je in
Lees ook eerdere 'Alles Augmented' posts of schrijf je in voor mijn tweewekelijkse AR nieuwsbrief.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!