Het marktaandeel van Albert Heijn in Nederland is gestegen van 35,2 procent in 2016 naar 35,3 procent in 2017, gerekend over het hele jaar. Dat zegt de supermarkt, zich baserend op de cijfers van Nielsen. Het betekent een nieuw record voor Albert Heijn.
Albert Heijn benadrukt in een toelichting op het gestegen marktaandeel de innovatiekracht van de supermarkt. Hieronder een opsomming in drie categorieën.
Innovatie in assortiment
- In februari introduceerde Albert Heijn het Bakery Café (zie foto bovenaan) en de Deli Kitchen waar klanten kunnen genieten van lekkere, vers bereide producten die ze zelf kunnen samenstellen en ter plekke kunnen opeten of meenemen voor onderweg of thuis.
- We voerden een flinke suikerreductie door in het schap met frisdrank voor kinderen en het schap met sappen waardoor per jaar 50 miljoen minder suikerklontjes worden geconsumeerd.
- Op het gebied van duurzaamheid behaalden we mooie resultaten zoals het tienjarig bestaan van de AH Foundation en de overeenkomst met Royal A-ware voor het realiseren van een duurzamere en transparante productieketen voor zuivelproducten.
- Voor de tweede keer werd de Product Pitch georganiseerd om jong ondernemerschap te stimuleren, vernieuwend te zijn in het assortiment en klanten te blijven verrassen met vernieuwende producten. Winnaar werd Abel’s Deli.
- De verbeteringen in de eigen merk-producten werden herkend door de Consumentenbond. We kwamen als beste uit de test met onder andere onze vegetarische burgers en aardbeienyoghurt. De Consumentenbond concludeerde daarnaast dat Albert Heijn de meeste en beste aanbiedingen heeft.
Vernieuwing in winkels, spaaracties en diensten
- Met Appie Today - een social zender met programma’s gemaakt voor en door klanten en medewerkers - sloeg Albert Heijn begin 2017 een nieuwe weg in.
- We introduceerden Rappie en testen sinds december bij AH to go kassaloos shoppen.
- Klanten reageerden enthousiast op spaaracties met vernieuwende VR/AR technieken en het in 2017 uitgebreide aanbod ‘Goedkoopjes’
- 49 winkels kregen een metamorfose: nieuwe en vernieuwde winkels met veel innovaties op het gebied van format en duurzaamheid, zoals de vernieuwde AH XL in Alkmaar die door onder andere een energiezuinig koel- en klimaatsysteem en 1.500 zonnepanelen CO2 neutraal is.
Verbinding met klanten en medewerkers
- Albert Heijn wil mensen in de buurt een plek bieden waar zij elkaar kunnen ontmoeten en iets voor een ander kunnen doen:
- Tijdens de week van de eenzaamheid organiseerden meer dan 500 winkels een lunch voor buurtgenoten.
- Albert Heijn-medewerkers in hun eindexamenjaar konden gebruik maken van gratis examentraining.
- Verschillende winkels legden zich toe op het herkennen en begeleiden van oudere klanten en/of klanten met alzheimer.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!