Pride Amsterdam trekt jaarlijks honderdduizenden bezoekers naar de stad en daar spelen merken graag op in. Ook dit jaar komen bedrijven als Hema, de Bijenkorf en ING met speciale inhakers en inzamelingsacties. Albert Heijn pakte de afgelopen twee jaar uit met acties voor het goede doel, maar steunt het festival dit jaar niet.
Wel profiteren, niet bijdragen
Dat viel ook D66-raadslid Jan-Bert Vroege op. In het Parool klaagt hij dat merken wel profiteren, maar niets terugdoen. Hij haalt specifiek uit naar Albert Heijn. Over de supermarktketen schrijft hij: ‘Volle kassa's en straten vol afval. Zonder maar 1 cent terug te geven aan de Pride of de lhbti-gemeenschap.’
Albert Heijn is verrast
Onterecht, vindt AH. De afgelopen twee jaar doneerde de supermarktketen geld aan de Pride-organisatie. In 2015 en 2016 toverde de supermarktketen AH to go’s om in AH to gay. Van iedere verkochte kop koffie ging 1 euro naar Stichting Amsterdam Gay Pride. In 2016 leverde dat een donatie van € 8.384,- op. Lees meer.
Albert Heijn kiest dit jaar niet voor Pride
Dit jaar doet Albert Heijn niet meer mee. Hoe zit dat? Daar blijft de supermarktketen vaag over. Een woordvoerder tegen Adformatie: ‘We hebben de afgelopen twee jaar mooie acties gehad, maar dit jaar doen we dat niet. We hebben nu eenmaal besloten om aan de slag te gaan met andere evenementen en andere stichtingen te steunen.’
De reden waarom AH de Pride dit jaar niet sponsort, deelt zij niet. ‘Het is een kwestie van keuzes maken. We kunnen ons budget maar één keer inzetten.’
Er zijn wel individuele franchisenemers in Amsterdam die hun winkel versieren, maar dit jaar geven zij geen donaties aan de Pride-organisatie of een gerelateerd goed doel.
Vroege noemt ook Westerunie en Paradiso ‘profiteurs’, maar die kritiek blijkt ongegrond. Tegen RTL Z reageert een communicatiemedewerker op de uitspraken van Vroege. Hij vertelt dat Westerunie en Paradiso het hele jaar door gay-events organiseren en nu logischerwijs extra groot uitpakken. Daarnaast sponsort de WesterUnie een boot met Iraanse lhbti'ers. Ook ondersteunt de club een dans-, film- en debatavond over de reis van homoseksuele Syrische vluchtelingen naar Amsterdam. De woordvoerder: ‘Dus hoe bedoelt u, niets terugdoen voor de community?’
Hema, de Bijenkorf en ING geven het goede voorbeeld
In zijn brief heeft Vroege niet alleen maar kritiek op merken: hij roemt het initiatief van Hema. De warenhuisketen verkoopt voor het tweede jaar speciale T-shirts, waarvan de winst naar het goede doel gaat. Lees meer.
Ook warenhuisketen De Bijenkorf verkoopt een speciaal product: ‘Eau de Tolérance’. Verder pakt ING groots uit dit jaar. De bank is al twaalf jaar betrokken bij Pride en komt dit jaar niet alleen met een boot en versierde kantoren, maar ook met een Snapchat-wordlens, Boomerangkaarten en een talkshow. In zogenaamde boattalks delen ING-medewerkers hun persoonlijke ervaring over diversiteit.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!