Albert Heijn spreekt van een ‘spaaractie 2.0’ en claimt dat het de eerste keer is dat een spaaractie ook in augmented en virtual reality wordt gebracht. Met behulp van een app op je smartphone brengt de supermarkt in samenwerking met Naturalis de dino’s tot leven. (Uitlegvideo onderaan dit bericht.)
‘Bram van negen jaar oud legt de kaartjes van Pterosaurus en de Stegosaurus op de keukentafel. Zijn moeder geeft haar telefoon aan Bram en hij activeert de Dino App. Hij zet de Dino scanner aan en in een handomdraai vliegt de Pterosaurus luid brullend boven de keukentafel, hij scheert over de kopjes thee en zijn zusje Gwen voert de prehistorische vogel een koekje! Ze maken er lachend een foto van, die sturen ze naar hun vader. Bram kan nu zelf zien hoe dit machtige pre-historische beest rondvliegt, hoe zijn vleugels bewegen, hoe hij landt en hoe de vogel een duikvlucht inzet.’
Sparen
Woensdag werd bekendgemaakt dat de omzetcijfers van Albert Heijn baat hebben gehad bij de verschillende spaaracties die de supermarkt heeft geïnitieerd (Moestuintjes, glazen). Donderdag kondigt de Zaanse supermarkt deze spaaractie aan, waarin 160 dinoplaatjes verzameld kunnen worden. 20 van die plaatjes zijn in Augmented Reality. Net als bij een eerdere dierenplaatjesspaaractie is ook nu weer Freek Vonk bereid gevonden om spannende weetjes te delen, alleen doet hij dat nu in een aantal VR filmpjes. Bij de spaaractie horen een kartonnen VR bril en een boek om de kaartjes in te verzamelen.
Voorop gaan
Naast het educatieve element, ligt de VR-spaaractie volgens Albert Heijn in lijn met het strategische doel om voorop te gaan in vernieuwing: ‘Albert Heijn is een organisatie die altijd grote invloed heeft gehad op Nederland. Ze heeft zaken die voor veel mensen onbereikbaar waren, bereikbaar gemaakt. Niet alleen door nieuwe en innovatieve producten in de winkel aan te bieden, maar ook door ze betaalbaar te maken. Met de dinoactie maakt Albert Heijn VR en AR in één klap beschikbaar en toegankelijk voor heel Nederland. Door de schaal en slagkracht de supermarkt kan dit proces snel worden uitgevoerd en kan Albert Heijn echt meehelpen aan het snel verspreiden van de ontwikkeling van een nieuwe technologie.
Albert Heijn is bij de verwezenlijking van de spaaractie bijgestaan door &samhoud media en TBWA\NEBOKO.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!