Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlands bureau doet consumentenonderzoek met virtual reality-bril

Onderzoeksplatform OSQAR verplaatst onderzoek van fysieke naar virtuele wereld.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Het nieuwe platform werd vanmiddag gelanceerd. Het betreft een activiteit van het Amsterdamse onderzoeks- en adviesbureau  dat zich richt op het meten van onbewust gedrag van consumenten op locatie. Door de omgeving te bekijken door een virtual reality-bril hebben respondenten het gevoel dat ze fysiek in de te onderzoeken ruimte aanwezig zijn.

related partner content for mobile comes here

Antwoorden door te kijken
&;Stelt een andere wandkleur in de wachtkamer van een dokterspraktijk patiënten op hun gemak? En wat doet interieurbeplanting in een restaurant met mensen? Soms kost het veel geld, tijd en energie om een ruimtelijke verandering mogelijk te maken. OSQAR maakt het eenvoudig om fysieke ruimtes in verschillende varianten te testen&;,  zegt innovation manager Thomas van Straaten van Consumatics.

Dankzij de bril hoeven mensen niet naar een testomgeving, maar zien en beleven ze de winkelruimte, het kantoor, de hotelkamer of het ziekenhuis thuis vanaf de bank. De 360-graden-video’s worden via een app ingeladen op de smartphone. De respondenten schuiven de smartphone in de bril en beantwoorden ze onderzoeksvragen die in beeld ‘zweven’. Om vragen te beantwoorden, hoeven ze alleen naar het gewenste antwoord te kijken. Uit studies en een praktijktest zou volgens Consumatics blijken dat de antwoorden hierbij nauwelijks afwijken van die bij ‘traditioneel’ consumentenonderzoek. 

Pilotprojecten
In de aanloop naar de lancering heeft Consumatics twee pilotprojecten gedraaid, respectievelijk voor horecagelegenheid HMSHost op Schiphol en met Jacobs Douwe Egberts. OSQAR leent zich volgens de onderzoekers goed voor de retail, gezondheidszorg en hospitality.

Aanmelden als panellid voor het onderzoek kan door de app OSQAR op de smartphone te downloaden. Deelnemers maken kans op producten en gratis dagjes weg. Consumatics wil zeker duizend brillen gratis beschikbaar stellen aan mensen die ook willen deelnemen, maar nog geen hightech bril hebben. 

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in