Adverteerders hebben met Facebook, YouTube en Twitter afspraken gemaakt over het aanpakken van haatzaaien. Dat heeft de World Federation of Advertisers (WFA) woensdag bekendgemaakt. De Nederlandse Bond van Adverteerders is blij met de deal. 'Hiermee kunnen ook merken in Nederland in een veilige omgeving hun klanten bereiken.'
De WFA komt met een plan van aanpak met enkele actiepunten. Zo komt er een gezamenlijke definitie van "schadelijke content". Nu is die definitie voor ieder platform anders, waardoor het volgens de WFA lastig is voor adverteerders om te bepalen waar ze actief willen zijn. Ook moet de werkwijze waarop platforms rapporteren over dergelijke content worden "geharmoniseerd" om adverteerders meer duidelijkheid te geven over hoe het beleid wordt toegepast. Bovendien komt er onafhankelijk toezicht op hoe Facebook, Twitter en YouTube uitvoering geven aan hun beleid.
'Nog geen overwinning'
Unilever, een van de grote adverteerders die in juli over ging tot een boycot, liet eerder weten alleen daarmee te stoppen als er zo'n toezichthouder zou komen. Het Brits-Nederlandse Unilever, met merken zoals Ben & Jerry's, Andrélon en Unox, spendeert naar schatting jaarlijks tientallen miljoenen euro's aan advertenties op Facebook. In een interview met het FD zei cmo Conny Braams: ‘Ik wil Facebook best geloven als ze zeggen dat ze 90 procent van de haatdragende berichten verwijderen. Maar de slager kan niet zijn eigen vlees keuren. Er moet toezicht komen, een onafhankelijke partij die meet of Facebook en Twitter ook doen wat ze zeggen.’
In een reactie verwijst Unilever Benelux woensdag naar Unilever Global. Vicepresident global media, Luis Di Como: 'Dit is een belangrijke mijlpaal in de reis om online vertrouwen te herstellen. Unilever pleit al lang voor een verantwoordelijke en veilige online omgeving via Unilevers Responsibility Framework en als oprichters van GARM worden we aangemoedigd door de versnelling en focus om als branche samen te komen en het eens te worden over deze belangrijke actiegebieden. De problemen binnen het online ecosysteem zijn gecompliceerd, en hoewel verandering niet van de ene op de andere dag gebeurt, markeert vandaag een belangrijke stap in de goede richting.'
Ook Mars is blij met de afspraken. 'We spreken nog niet van een overwinning', zegt Mars' hoofd marketing Jane Wakeley in The Financial Times. Ze noemt het net als Unilever wel een "belangrijke mijlpaal".
Bva verheugd
De Nederlandse Bond van Adverteerders laat in een reactie weten 'verheugd' te zijn met de gemaakte afspraken. 'Deze afspraken helpen om ook in Nederland te bereiken dat merken in een veilige omgeving hun klanten kunnen bereiken op de platforms', zegt directeur Henriette van Swinderen.
De Bva zegt op lokaal niveau met Facebook gesprekken te voeren. 'Daarbij hebben we het platform opgeroepen aansluiting te zoeken bij zelfregulering in Nederland en Europa. Facebook heeft aangegeven serieus bezig te zijn met het lidmaatschap van de Stichting Reclame Code. Wij zijn erop uit dat dit nog dit jaar plaats zal vinden.'
Van Swinderen voegt daar nog aan toe "nauw samen te werken met de WFA." 'WFA werkt met de global platforms aan deze afspraken over o.a. externe auditing en betere meetbaarheid, Bva werkt op lokaal niveau met betrokken partijen om deze afspraken naar de Nederlandse markt te vertalen.'
In juli sloten meer dan 1000 bedrijven zich met een Facebook-boycot aan bij de campagne Stop Hate for Profit, die Amerikaanse burgerrechtenorganisaties zijn begonnen. Met name Facebook moet het ontgelden bij de burgerrechtenorganisaties die strijden tegen racisme. Ze nemen het de techgigant kwalijk dat berichten die oproepen tot geweld tegen Black Lives Matter-demonstranten niet worden verwijderd. Ook zou er te weinig worden gedaan tegen nepnieuws. |
Lees ook: Boycot Facebook voelt als revolutie, maar lijkt gedoemd te mislukken, stellen experts