Premium

Afscheid van je huisdier tussen de potplanten?

De Top of Flop van deze maand.

Tekst: Shelly van Winden*

Mijn hamsters werden vroeger in de achtertuin begraven en de hond werd ‘gewoon’ bij de dierenarts achtergelaten. Tegenwoordig willen steeds meer mensen een echte uitvaart voor hun dierbare huisdier. Ranzijn Tuin & Dier springt hierop in door een ‘respectvolle dierenuitvaart’ aan te bieden. Een collectieve, individuele of anonieme crematie. Inclusief stilteruimte, tastbare herinneringen of een urn. Wat vindt huisdierminnend Nederland hiervan?

Maar liefst acht van de tien mensen met een huisdier vinden het belangrijk dat het afscheid van hun huisdier respectvol gebeurt. Onder hondenbezitters is dit zelfs 92 procent. Niet zo vreemd dus dat het idee van Ranzijn aanspreekt. Ook gelooft men wel dat Ranzijn dit echt respectvol zal doen.  

Niet uniek

Toch is er geen echte interesse. Voor een geslaagd concept is het belangrijk dat je onderscheidend bent. En dat is Ranzijn niet met deze dierenuitvaart. Men kent al dierencrematoria en zien onvoldoende een verschil. Hierdoor is de gebruiksintentie relatief laag. 
Een gebrek aan uniciteit hoeft uiteraard geen probleem te zijn.  Maar dan moet er wel meer enthousiasme over het concept bestaan. Men wil er gewoon nog niet aan denken of zegt eerlijk dat het van de prijs afhangt. 
En dan zijn er natuurlijk nog altijd mensen die hun dier ‘gewoon’ in de achtertuin begraven of bij de dierenarts achterlaten. 

Conclusie: flop

Ranzijn biedt een mooie dienst tegen een aantrekkelijk tarief, maar een groot deel van de huisdierbezitters ziet hier niet op te wachten. Er zijn voldoende of zelfs betere alternatieven beschikbaar. Ook de keuzes die worden geboden en het aandenken zijn onvoldoende overtuigend en uniek. Het aantrekkelijke tarief is slechts voor een deel doorslaggevend. Bij een respectvolle uitvaart voor je ‘maatje’ speelt geld toch geen rol?

Over het onderzoek: voor deze concepttest zijn in augustus 2017 164 Nederlanders met een huisdier online ondervraagd.

*Shelly van Winden is research consultant bij SAMR (SmartAgent MarketResponse)

Beeld: vvvita / 123RF Stockfoto

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie