'Advertentieplatform Xandr van Microsoft overtrad in 2022 de AVG door dataverzoeken te weigeren'

De bijna 1300 verzoeken van Europese burgers die inzage in hun data wilden, zijn allemaal geweigerd.

Xandr, een dochterbedrijf van Microsoft dat de onlineadvertentieverkoop afhandelt voor websites, overtrad in 2022 de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) door dataverzoeken van Europeanen bijna rechtstreeks in de prullenbak te gooien. Dat claimt de Oostenrijkse privacystichting noyb. Xandr bevestigt dat het alle verzoeken verwijderd heeft en zegt daar een logische reden voor te hebben.

Pseudoniem is niet te koppelen

Het advertentieverkoopplatform kreeg in 2022 bijna 1300 verzoeken van Europeanen die inzage wilden in hun gegevens. Onder de AVG moet een onderneming op verzoek verzamelde persoonsgegevens delen. Dat deed Xandr geen enkele keer. Alle verzoeken werden gemiddeld binnen twee werkdagen behandeld, en afgewezen. Hetzelfde gebeurde in 2022 met de ruim 600 verzoeken van Europeanen om hun persoonsgegevens door Xandr te laten verwijderen. Al die verzoeken werden afgewezen. 

Hoe kan dat? Xandr verweert zich met het argument dat de verzoeken afgewezen zijn omdat de aanvrager niet vast te stellen was. Het bedrijf slaat persoonsgegevens voor advertentiedoeleinden op onder pseudoniemen en kon die pseudoniemen in 2022 blijkbaar niet koppelen aan de identiteit van een aanvrager, schrijft Tweakers - dat als DPG-titel zelf ook gebruikmaakt van Xandr in combinatie met tooling van DPG Media.

Hoge boete geëist

Privacystichting noyb neemt geen genoegen met de uitleg van Xandr. Noyb stelt dat Xandr door alle dataverzoeken te weigeren de AVG overtrad en noemt een tweede overtreding in de vorm van tegenstrijdige persoonsgegevens opslaan voor online advertentiecampagnes. Die tegenstrijdigheid zou adverteerders benadelen omdat de pseudoniemen minder nauwkeurig zijn dan verwacht, en advertenties daarom minder gericht dan de bedoeling is.

De privacystichting is - vooral voor de eerstgenoemde klacht - namens een Italiaanse burger naar de Italiaanse privacytoezichtouder gestapt. Daar is de eis neergelegd om Xandr een boete van vier procent van de jaaromzet van het bedrijf op te leggen. 

Microsoft kocht Xandr in 2022 om zijn online advertentietak uit te bouwen en beter te kunnen concurreren met Google. Met de deal was naar verluidt een miljard dollar gemoeid. Adformatie publiceerde begin dit jaar een interview met de topvrouw van Microsoft Advertising, het bedrijfsonderdeel dat inmiddels 18 miljard dollar opbrengt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie