Overslaan en naar de inhoud gaan

'Advertentieplatform Xandr van Microsoft overtrad in 2022 de AVG door dataverzoeken te weigeren'

De bijna 1300 verzoeken van Europese burgers die inzage in hun data wilden, zijn allemaal geweigerd.
prop papier
prop papier

Xandr, een dochterbedrijf van Microsoft dat de onlineadvertentieverkoop afhandelt voor websites, overtrad in 2022 de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) door dataverzoeken van Europeanen bijna rechtstreeks in de prullenbak te gooien. Dat claimt de Oostenrijkse privacystichting noyb. Xandr bevestigt dat het alle verzoeken verwijderd heeft en zegt daar een logische reden voor te hebben.

related partner content for mobile comes here

Pseudoniem is niet te koppelen

Het advertentieverkoopplatform kreeg in 2022 bijna 1300 verzoeken van Europeanen die inzage wilden in hun gegevens. Onder de AVG moet een onderneming op verzoek verzamelde persoonsgegevens delen. Dat deed Xandr geen enkele keer. Alle verzoeken werden gemiddeld binnen twee werkdagen behandeld, en afgewezen. Hetzelfde gebeurde in 2022 met de ruim 600 verzoeken van Europeanen om hun persoonsgegevens door Xandr te laten verwijderen. Al die verzoeken werden afgewezen. 

Hoe kan dat? Xandr verweert zich met het argument dat de verzoeken afgewezen zijn omdat de aanvrager niet vast te stellen was. Het bedrijf slaat persoonsgegevens voor advertentiedoeleinden op onder pseudoniemen en kon die pseudoniemen in 2022 blijkbaar niet koppelen aan de identiteit van een aanvrager, schrijft Tweakers - dat als DPG-titel zelf ook gebruikmaakt van Xandr in combinatie met tooling van DPG Media.

Hoge boete geëist

Privacystichting noyb neemt geen genoegen met de uitleg van Xandr. Noyb stelt dat Xandr door alle dataverzoeken te weigeren de AVG overtrad en noemt een tweede overtreding in de vorm van tegenstrijdige persoonsgegevens opslaan voor online advertentiecampagnes. Die tegenstrijdigheid zou adverteerders benadelen omdat de pseudoniemen minder nauwkeurig zijn dan verwacht, en advertenties daarom minder gericht dan de bedoeling is.

De privacystichting is - vooral voor de eerstgenoemde klacht - namens een Italiaanse burger naar de Italiaanse privacytoezichtouder gestapt. Daar is de eis neergelegd om Xandr een boete van vier procent van de jaaromzet van het bedrijf op te leggen. 

Microsoft kocht Xandr in 2022 om zijn online advertentietak uit te bouwen en beter te kunnen concurreren met Google. Met de deal was naar verluidt een miljard dollar gemoeid. Adformatie publiceerde begin dit jaar een interview met de topvrouw van Microsoft Advertising, het bedrijfsonderdeel dat inmiddels 18 miljard dollar opbrengt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in