Premium

Adobe's nieuwste software helpt marketeers met maken AI-reclames voor sociale media

Verbeteringen in Adobe's Firefly-software moeten marketeers helpen om meer en sneller AI-reclames te creëren, ook voor sociale media.

Nieuwe reclamemogelijkheden binnen Adobe-software
Afbeelding: Adobe

Adobe voert updates door in zijn softwareprogramma's om marketeers efficiënter te laten werken. Artificiële intelligentie (AI) speelt hier een belangrijke rol in. Zo moet het nieuwe GenStudio for Performance Marketing gebruikers helpen om marketingcontent te creëren en uit te rollen op platformen als Snapchat, TikTok en Meta. Adobe kondigt daarom ook uitgebreidere samenwerkingen met deze socialmediadiensten aan.

GenStudio is een Adobe-suite die verschillende apps bevat, onder andere bedoeld voor contentcreatie en -distributie. Met de Performance Marketing-uitbreiding wil Adobe zich nadrukkelijker positioneren als partner in het hele proces, van het opzetten van een contentmarketingstrategie tot het analyseren van de prestaties op sociale media.

GenStudio for Performance Marketing biedt marketeers de mogelijkheid om social ads, display ads, banners, marketinge-mails en andere content te creëren. Dat gebeurt met behulp van AI, die getraind is op een briefing van de gebruiker en aangeleverde content die de tone of voice moet uitdrukken.

AI-video's

Teksten en afbeeldingen genereren met AI wint aan populariteit en AI-systemen van onder meer Amazon, Meta en Adobe worden er steeds beter in. Beter wil zeggen: nauwkeuriger, realistischer en sneller voor dezelfde abonnementsprijs. De AI-output neemt dus toe, net als de kwaliteit. Wat de aandacht van techbedrijven en marketeers meer en meer verlegt naar de volgende uitdaging: AI-video's. In dit geval AI-reclamevideo's. 

Adobe brengt daar een videotool voor uit onder zijn Firefly-paraplu. Het Firefly Video Model geeft adverteerders de mogelijkheid om via prompts (tekstuele input) video's van vijf tot tien seconden te genereren. Die video's zijn vervolgens te gebruiken op sociale media. Net als het afgelopen jaar blijft Adobe benadrukken dat zijn AI-software brand safe content moet opleveren. Onder marketeers en hun bazen bestaan namelijk nogal wat zorgen dat door AI gegenereerde content inbreuk kan maken op bestaand werk. En niemand zit te wachten op een juridische strijd rondom auteursrechten.

Adobe Max 2024
Adobe GenStudio gaat meer platformen ondersteunen Afbeelding: Adobe

Samenwerkingen

De focus van Adobe op nieuwe en betere AI-tools gaat gepaard met uitgebreidere samenwerkingen met andere techbedrijven. Adobe zegt dat zijn gebruikers 'binnenkort' AI-creaties vanuit GenStudio for Performance Marketing kunnen delen op socialmediaplatformen van Meta (Facebook en Instagram), Snap (Snapchat) en Bytedance (TikTok). Display ad-campagnes delen kan straks (makkelijker) via Google's Campaign Manager 360 en Microsoft Advertising. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie