[gastblog, door Corianne van der Laan]
Het duurde even, maar de technieken virtual reality (VR) en augmented reality (AR) zijn sterk in opkomst. De ontwikkelingen op gebied van de content, software en hardware gaan razendsnel. Waar augmented reality en virtual reality samenkomen, ontstaat een nieuwe wereld aan marketingkansen. Alle branches experimenteren ermee, met de gaming industrie voorop. Afgelopen week werden VR- en AR-concepten tijdens het retailevent nader onderzocht in Store of the Future, het retail innovatie lab van Nederland. SAP-kennispartner myBrand bracht hier retailers en marketeers bijeen en dompelde hen onder in deze nieuwe wereld. Ook werden praktische insights gedeeld over de uitdagingen die nog het hoofd geboden moeten worden. Lees over de concepten en de aandachtspunten voor een succesvolle inzet.
In het innovatie lab testen retailmerken hun nieuwste ideeën in kleine winkels. Perry Sport is een participant van Store of the Future en maakt in de concept store schoenen passen interactief. De consument scant de schoen en ervaart of de schoen past waar die voor bedoeld is. Via een vloerprojectie wordt de consument uitgedaagd passende oefeningen te doen om de schoen te beoordelen. Hema zet AR in voor uiterlijke verzorging. De consument ziet op een tablet precies hoe bepaalde make-up op het gezicht eruit komt te zien. Een andere participant, fietsmerk Van Hawks, test een intelligente fiets. In hun concept store fietst de consument de wereld van VR binnen om te ervaren hoe het is om een waarschuwing te krijgen voor naderend verkeer.
Aandachtspunten
Tijdens het event betraden de retailmarketeers met een virtual reality bril de nieuwe wereld. Met elkaar werden vervolgens een zestal aandachtspunten opgesteld om deze concepten succesvol in de praktijk te brengen.
- Kwaliteit van de content
Ondanks dat de techniek zich snel ontwikkeld, is de kwaliteit van de content op gebied van resolutie wisselend. Het doel dat de content dient, is bepalend voor de afweging om hier juist wel of geen concessies in te doen.
- Gebruikerservaring VR-bril en AR-bril
De brillen zijn verkrijgbaar in uitvoeringen van 10 euro tot tienduizenden euro’s. Vanzelfsprekend zit hier kwaliteitsverschil in. Ongeacht het type bril zijn er nog een aantal zaken om rekening mee te houden. Vooralsnog is de bril zelf een groot obstakel. Denk aan de bereidheid van de doelgroep om de bril op te zetten.
- Relevante content
Het is een uitdaging om met de techniek maximale waarde toe te voegen en niet te blijven steken op ‘gadget’ niveau. De relevantie van de content is key. Met behulp van realtime inzichten, over bijvoorbeeld voorraden, verkoopgegevens et cetera, kan de relevantie worden verhoogd. Dit betekent dat het niet op zou moeten houden bij het leveren van techniek.
- Belastbaarheid wifi
Een goede verbinding met internet is cruciaal om relevante content te bieden op het moment dat de consument daar behoefte aan heeft. Met de uitspraak ‘You never get a second chance to make a first impression’ in het achterhoofd, is het duidelijk dat de belastbaarheid van wifi zeer belangrijk is.
- Snelheid technologie
De verwachtingen van de consument zijn hoog gespannen. Wachten is er niet bij. De techniek om snel content te leveren moet daarom toereikend zijn. In memory technologie, zoals SAP HANA, kan de enorme hoeveelheden data (die zeker gepaard gaan met de inzet van realtime inzichten) verwerken die nodig is.
- Afstemming back-office
Een goede indruk achterlaten met behulp van VR en AR is niet voldoende. Het waarmaken van de beloftes die uit het contact voortkomen zijn minstens zo belangrijk. Een goede afstemming met de back-office om de service te leveren is dus ook onderdeel van een succesvolle inzet VR en AR.
In gesprek met tech-aanbieder
Deze middag werd duidelijk dat de mogelijkheden van VR en AR eindeloos zijn. Om deze mogelijkheden te benutten is het belangrijk dat marketeers zich bewust zijn van de aandachtspunten. Zo kunnen zij optreden als goede gesprekspartner van de tech-aanbieders. Voor de aanbieders is het volgens myBrand de uitdaging om met de techniek maximale waarde toe te voegen en niet te blijven steken op ‘gadget’ niveau. Zo zou de kennis en betrokkenheid van aanbieders niet op moeten houden bij bijvoorbeeld het leveren van een bril. Begrip van wat er gezien moet worden, is minstens zo belangrijk.
Corianne van der Laan is Marketing & Communicatie Coördinator bij myBrand
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!