[door Renée Manders]
Hoeren, drugs, alcohol & rock ’n roll; het zijn thema’s die onlosmakelijk met Amsterdam zijn verbonden. Maar ook thema’s waar gegarandeerd ieder bedrijf en ieder merk voor terugdeinst, maar in Amsterdam zorgen ze voor een imago die de stad geen windeieren legt. Amsterdam; de meest tolerante en liberale stad van de wereld. Hoe lukt het onze hoofdstad om alsmaar op het randje te balanceren, zonder er ooit overheen te vallen?
Dit zijn drie lessen om een ‘bad ass’ imago in lijn te houden.
1. Heldere crisiscommunicatie wanneer nodig
In november 2014 gaan er grote alarmbellen af bij de gemeente Amsterdam. Een straatdealer verkoopt witte heroïne als cocaïne aan toeristen, die het spul achteloos opsnuiven. Drie van hen overleven het niet. De gemeente reageert direct met een groot publiciteitsoffensief, waarbij onder andere 35 waarschuwende matrixborden door de stad worden verspreid. Waar veel organisaties negatief nieuws krampachtig binnen de bedrijfsmuren proberen te houden, kiest Amsterdam juist voor een zeer luide en transparante aanpak. Het risico om hierbij het internationale imago te schaden, neemt de stad voor lief.
Overigens levert de kordate aanpak Amsterdam alles behalve reputatieschade op. Online verschijnen de eerste variaties op de waarschuwingsteksten en toeristen gaan massaal met de borden op de foto. Velen van hen zijn verrast dat de gemeente zo openlijk waarschuwt over de gevaren van de drugs, waardoor Amsterdam haar liberale imago alleen maar bevestigt.
2. Inspelen op negatief nieuws
De Britse burgemeester van Londen, Boris Johnson, deed onlangs wat uitspraken over Amsterdam. Toen hem tijdens een buurtbijeenkomst naar zijn mening werd gevraagd, liet de burgemeester weten de progressieve drugsaanpak van Amsterdam achterhaald te vinden. Johnson vond het daarbij nodig nog even extra uit te halen en noemde de stad ‘sleazy’, wat zich laat vertalen naar ‘vuig’, ‘onguur’ en ‘armzalig’.
Boris Johnson haalde met deze uitspraak de woede van veel Amsterdammers op de hals, maar krijgt de gemeente niet zover mee te doen aan het modder gooien. Integendeel, de Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan behandelt de situatie met klasse. ‘Waarschijnlijk bedoelde hij easy, in plaats van sleazy’, reageert Van der Laan met een knipoog. De Amsterdamse burgemeester nodigt zijn Britse collega vervolgens uit om Amsterdam eens te bezoeken zodat hij zelf kan zien hoe het hier aan toe gaat. ‘Dan kan hij ook zijn landgenoten hier eens bekijken, ze zijn makkelijk te herkennen. Ze zingen ‘You’ll never walk alone’ en zijn verkleed als konijn, priester of dragen zelfs helemaal geen kleding.’
3. Rectificeer onjuistheden
‘Een van de meest duistere plekken waar ik ooit ben geweest.’ Zo omschrijft presentator Connor Woodman Amsterdam in een aflevering van Scam City, een programma over oplichtingspraktijken in grote steden dat wordt uitgezonden op National Geographic. Woodman’s verklaring wordt weggelachen op sociale media, mensen suggereren dat hij vast niet veel heeft gereisd. Woodman blijft Amsterdam echter afschilderen als een plek waar toeristen alles behalve veilig zijn.
De Amsterdamse politie stelt direct een onderzoek in en hieruit blijkt dat de tv-zender acteurs gebruikte die werden betaald voor hun deelname aan het programma. Amsterdam is beledigd en burgemeester Van der Laan werpt zich op om de eer van de stad te verdedigen. Hij eist een rectificatie en is bereid de zaak tot aan de rechter aan te vechten.
Uiteindelijk blijkt dit niet nodig te zijn. De vechtlust van Van der Laan doet National Geographic besluiten geen herhalingen van de aflevering uit te zenden. In een verklaring geeft de tv-zender toe dat de aflevering geen waarheidsgetrouw beeld van Amsterdam heeft gegeven en biedt de stad zijn excuses aan.
Een rebels imago controleren
Het is hard werken om een rebels imago in stand te houden. Je wilt schoppen, maar nooit verwonden. Bovendien moet je kunnen incasseren en weten wanneer je op je strepen moet gaan staan. Communiceer daarom helder, maak van negatieve berichtomgeving een lachertje en reageer kordaat op onjuistheden die rebels met een gevaarlijk imago verwarren.
Dit artikel is eerder verschenen op het blog van LEWIS PR, waar Renée Manders werkzaam is.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!