Het einde van het jaar nadert en wij ontkomen er ook niet aan jullie een overzicht voor te schotelen. Vier redacteuren van De Beste Social Media kozen de meest opvallende social media posts uit 2016. En natuurlijk vertellen ze waarom.
Januari - Diederik Broekhuizen
1. "Onderonsjes tussen bedrijven. Een geliefd en gehaat onderwerp op De Beste Social Media. Vaak irritant en geforceerd, maar soms ook gewoon echt grappig. Zoals dit voorbeeld."
2. "In 2016 zagen we ook de opkomst van de grappige Twitteraar. Het platform leek dood, maar een groepje kneitergrappige Twitteraars wist het platform in Nederland toch weer leven in te blazen. (shout-out ook naar DIWMOTZ). Onder andere met deze tweet over V&D:"
Februari - Diederik Broekhuizen
3. "2016 was ook het jaar waarin de inhaker echt op zijn retour was. Een historisch laag aantal goede inhakers kwam dit jaar voorbij. Maar af en toe zat er best een pareltje tussen, zoals deze:"
4. "Soms is de reactie van de klant gewoon veel opvallender dan die van het bedrijf. Zoals hier."
Maart - Diederik Broekhuizen
5. "Webcare is soms net koorddansen. Het kan goed gaan, maar je kan ook hard op je bek gaan. Deze reactie van NOS, refererend aan de indringer Tarik Z, is op ‘t randje, maar werkt daardoor wel."
6. "2016 was ook het jaar van de lange, epische klachten. Over problemen met rotte paprika’s werden regelmatig hele epistels gepubuliceerd. Soms leuk, soms ook rete irritant. Niek vat hier het sentiment perfect samen."
April - Dirkje Schobben
7. "Op 1 april vlogen de grappen ons om de oren, de een nog beter dan de ander. Deze grap van Google steekt er toch wel met kop en schouders bovenuit. Shut up and take my money!"
8. "Het is knap om als merk een sterke inhaker te verzinnen en het is helemaal knap om je inhaker overboord te gooien en in te haken op het weer. Heineken deed het en haakt zo in op de koudste Koningsdag in jaren."
Mei - Dirkje Schobben
9. "Dit superschattige berichtje van Politie Amsterdam Boven IJ ging viral in mei. Wij snappen wel waarom."
10. "De antwoorden van ^Ed van PostNL stellen meestal niet teleur, en deze al helemaal niet."
Juni - Dirkje Schobben
11. "De Brexit, wie had dat gedacht?! Tempo Team zag het misschien al wel aankomen. Zij plaatsten deze inhaker:"
12. "Zo flauw dat het eigenlijk niet kan. Toch blijft het bijzonder dat D-reizen zo'n schunnige grap durft te maken."
Juli - Marit Metselaar
13. "Dat er een Facebookevent als deze wordt opgezet, kan ik met mijn verstand niet bij. Gelukkig zijn er mensen die dit op een positieve manier weten te bestrijden zoals dit meisje."
14. "Pokémon Go was natuurlijk helemaal hip en happening afgelopen zomer en deze treffende inhaker van WNF weet hier op een andere manier in te spelen."
Augustus - Marit Metselaar
15. "Wat heel Nederland in augustus heeft bezig gehouden is natuurlijk de Olympische Spelen en het nieuws rondom Yuri van Gelder. Deze inhaker van Grolsch vond ik toch wel het mooist van allemaal."
16. "KLM is al regelmatig een topper geweest op webcaregebied. Dit onderonsje met een reiziger laat zien dat ze snel kunnen schakelen met een gevatte reactie."
September - Marit Metselaar
17. "Als bedrijf moet je natuurlijk goed weten tot op welke hoogte je brutaal kan reageren."PostNL laat zich niet zomaar van z’n stuk brengen en geeft deze scherpe reactie."
18. "Van dit berichtje krijg ik gewoon een enorme glimlach op mijn gezicht. Wie goed doet, goed ontmoet, toch!"
Oktober - Jasper Schilder
19. "Dit bericht draagt uit dat je van jongs af aan vooral moet doen waar je je prettig bij voelt. Terecht dat deze aandoenlijke foto zo viral is gegaan."
20. "Nog zo'n feel good post en een situatie vol winnaars. Koen krijgt de geniale service, de tweeling krijgt de knuffels en bol.com verdient een medaille."
November - Jasper Schilder
21. "Deze jongen heeft duidelijk een Jumbo boodschappentas met bakken creativiteit. Jezelf onderscheiden van de rest is gewoon essentieel. Joey snapt dat, en Jumbo geeft hem een antwoord dat 'ie verdient."
22. "Dat bol.com sowieso op dreef was in 2016, bewijzen ze ook met deze treffende Sinterklaas inhaker. Ik betaal ze uit met kudos."
December - Jasper Schilder
23. "Hier vind ik het zo mooi dat de situatie begon met brakke noodzaak en eindigde in een online hit. Slim gespeeld van Broodje Ben ook."
24. "James Blunt is sowieso een held op Twitter. Maar hier vind ik de combinatie van heerlijke zelfspot en perfecte timing echt geniaal."
Ondanks James z'n nieuwe komende album hebben we nu al zin in volgend jaar!
In samenwerking met de Adfo Groep deelt oprichter Diederik Broekhuizen wekelijks een artikel dat eerder verscheen op De Beste Social Media. Het artikel van deze week werd geschreven door de redacteuren van De Beste Social Media.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!