In 'The Dutch Maze Runner' gaat Thomas Smagge - beter bekend als Theaumes - samen met bevriende youtubers de uitdaging aan om op zijn manier uit 'the maze' te ontsnappen. De serie wordt gemaakt ter promotie van de dvd-release van The Maze Runner en moet vooral de jongere doelgroep activeren.
De video's worden gepubliceerd op het eigen kanaal van Theaumes, waardoor zijn fans niet het gevoel hebben naar een commercial te kijken. Tegelijkertijd kunnen de fans onderdeel worden van de serie door een tegenprestatie te bedenken die Theaumes moet uitvoeren wanneer hij niet op tijd uit 'the maze' ontsnapt.
'Vloggers worden steeds belangrijker bij het genereren van bereik onder een jonge doelgroep. Die zien amper nog advertenties in een krant en kijken naar YouTube.', aldus Hinke van Berkum, Product Manager Feature New Release bij 20th Century Fox. 'We pakken niet met elke titel zo groot uit, maar de doelgroep van The Maze Runner leent zich daar perfect voor. Het is voor ons ook de eerste keer dat we op een dergelijke manier campagne voeren, dus ook wij zijn benieuwd naar de resultaten.'
Adformatie was op bezoek bij de opnames van een aflevering van The Dutch Maze Runner met collega-youtuber Kwebbelkop: