In 2016 gaat het dan écht gebeuren: de adoptie van ‘all things connected’

Internet of Things: volgend jaar in de woonkamer

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Tekst: Michiel Verheij*

Alles digitaal, connected. Nu Internet of Things een gegeven is en steeds breder wordt omarmd, ligt de volgende stap voor ons: apparaten die nog meer denkwerk voor ons doen, en weten wat we willen voor we het zelf weten. Maar ook geavanceerde healthtracking en Virtual Reality liggen in het verschiet. Het komend jaar gaat ons veel mooie ontwikkelingen brengen; de digitale transitie is een feit.

Vanaf 2016 hoeven we nog minder zelf na te denken. Devices gaan steeds meer voor ons denken, al voordat we het zelf doen. De apparaten gaan onze gebruikerspatronen herkennen en bieden applicaties aan waarvan ze verwachten dat we ze gaan gebruiken.

Het scherm hoeft niet altijd meer de user interface te zijn. Veel devices en applicaties zullen afhankelijk van de context acties ondernemen, nog voor de gebruiker ze daadwerkelijk wil gaan gebruiken.

Met behulp van geavanceerde sensoriek worden onze gebruikerspatronen herkend. Deze ontwikkeling is al tijdje aan de gang; Google Now is hier bijvoorbeeld al volop mee bezig.

Ik verwacht dat deze trend in 2016 écht tot bloei gaat komen. Producten als Nest, Smart TV, smartwatches en zijn nu immers door de consument omarmd. Hogeschool Saxion start in 2016 zelfs met een opleiding Smart Industry.

Je gezondheid langs de digitale meetlat

Ook health tracking wordt meer geavanceerd. Gezondheid is een ‘hot topic’ en er ontstaat steeds meer behoefte bij mensen om hun eigen gezondheid te monitoren met behulp van een smartwatch of fitnesstrackers als de Jawbone of Fitbit. Apple Health bijvoorbeeld zet daar sterk op in. Met behulp van allerlei applicaties kunnen bepaalde facetten van je gezondheid gemeten worden.

Veel van deze applicaties staan nu nog los van elkaar, maar in 2016 zal dit steeds meer met elkaar worden geïntegreerd. Slaappatronen kunnen dan bijvoorbeeld gekoppeld worden aan eetpatronen, om maar een voorbeeld te noemen.

Naast zelfdenkende apparaten en geavanceerde healthtracking, gaat ook de hoeveelheid 3D-content komend jaar sterk toenemen.

Waar content altijd tweedimensionaal was en bestond uit een X-as en een Y-as, komt daar nu een Z-as bij. Content gaat eveneens van plat naar vierdimensionaal: video’s worden steeds vaker in 360 graden geschoten en ook virtual reality en 3D-printen wordt steeds meer gemeengoed. Virtual Reality-startup Jaunt kreeg afgelopen september zelfs 65 miljoen dollar van Disney en andere partijen uit Hollywood.

Disney gebruikt al VR in , maar in 2016 zal 3D- (en 4D-)content voor de consument naar verwachting echt vaste prik worden. Playstation kondigde voor 2016, en ook de komt de eerste helft van volgend jaar op de markt.

Uiteraard zullen zich ook nog wat tegenstanders – en daarmee weerstand – gaan voordoen. Maar gebeurt dat niet bij elke technologische revolutie? Ook met de was niet iedereen blij. Toch zette het door.

Het Internet of Things in je huiskamer

Waar voorheen vooral bedrijven inspeelden op het Internet of Things, werd het in 2015 echt bekend bij het grote publiek. In 2016 bereikt het dan echt de huiskamer.

Bovengenoemde trends laten zien dat de digitale transitie zich in 2016 overal voltrekt. In woonkamers, op straat, bij bedrijven en bij de overheid. Het komende jaar maken veel nieuwe trends de belofte waar. Laat 2016 maar komen.

*Michiel Verheijis product owner en teamlead bij TriMM

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie