Op 20 mei kondigde Matt Cutts, Google’s head of search spam, op Twitter een nieuwe update aan: Panda versie 4.0. Heb je je hier nog niet in verdiept, lees dan verder.
Winnaars en verliezers
Volgens Google zullen vooral de websites van kleinere bedrijven profiteren van Panda 4.0, evenals de websites van bedrijven die hun websites na de vorige Panda updates hebben verbeterd. De lijst met verliezers lijkt dat te bevestigen; zo verloor in de VS eBay.com 33% vermeldingen in de zoekresultaten, Yellowpages.com 20%, Health.com 50%, Parenting.com 50%, Cheapflights.com 33%, en zo zijn er nog veel meer verliezers. Winnaars zijn er ook, zoals Emedicinehealt.com (+500%), Medterms.com (+500%), Shopstyle.com (+250%), en nog veel meer sites die ‘slechts’ enkele tientallen tot honderden procenten meer vermeldingen in Google’s zoekresultaten kregen.
Maak je website Panda-proof
Leuk voor die winnaars, maar hoe overleeft jouw website Panda 4.0? Of beter nog, hoe gaat die profiteren van dit beestje? Maak gebruik van de onderstaande 10 tips om ervoor te zorgen dat Panda jouw website lief vindt:
- Creëer en deel relevante content van hoge kwaliteit op je website;
- Speel in op de zoekopdracht van de (be)zoekers, op een unieke manier die je concurrenten niet gebruiken;
- Presenteer je content op een manier waarop deze gemakkelijk geliked en gedeeld kan worden door bezoekers;
- Pas pagina’s met content van lage kwaliteit aan of verwijder deze pagina’s, want zelfs één enkele pagina van lage kwaliteit kan de SEO van je website negatief beïnvloeden;
- Maak gebruik van Google Authorship, rich snippets, relevante meta titles en descriptions, relevante alt tags etc. om de relevantie en kwaliteit van je webpagina’s te vergroten;
- Vermijd spel- en grammaticafouten op je webpagina’s en in de bij tip 5 genoemde elementen;
- Vermijd en verwijder links naar ‘spammy’ websites en websites van lage kwaliteit;
- Vermijd ‘keyword stuffing’; het onnodig veelvuldig gebruiken van dezelfde keywords;
- Maak gebruik van LSI (Latent Semantic Indexing) keywords, dit zijn de keywords die gerelateerd zijn aan de voor jouw website en webpagina’s relevante keywords;
- Heb je een weblog of nieuwssectie in je website, zorg dan voor kwalitatief goede reacties op je blog/nieuwsberichten.
Heb je vragen over deze Google update of over het Panda-proof maken van je website? Laat dan een reactie achter.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!