Amerikaans mediabedrijf Liberty Media wil geld verdienen met de Formule 1. Woensdag werd bekend dat het bedrijf de aandelen van de Britse grootaandeelhouder CVC Capital overneemt. Wat de overname betekent voor de Nederlandse markt, is nog niet bekend. Adformatie vroeg sportmarketeer en Formule1-fan Patrick ter Haar naar de mogelijkheden.
Liberty Media is ’s werelds grootste tv- en breedbandinternetbedrijf. In Nederland is zusterbedrijf Liberty Global eigenaar van Ziggo, de zender waarop Formule 1 te zien is. Wat betekent de overname voor Nederland?
‘Op korte termijn weinig. Ik ben toevallig zelf pas naar Ziggo overgestapt, omdat zij als enige Formule 1 uitzenden. De enige concurrent op het gebied van Formule 1 is RTL Duitsland, een zender die wij ook in Nederland gratis ontvangen. Vergis je niet: daar heeft Ziggo best last van. Ongeveer 1 miljoen mensen kijken Formule 1 via Ziggo, 300.000 Nederlanders kijken via RTL Duitsland. Maar hier brengt de deal op korte termijn geen verandering in. In augustus werd bekend dat RTL tot eind 2017 de uitzendrechten van de sport behoudt en dit houdt in dat alle races live via de zender te zien zijn.’
Wat gaat er wel gebeuren?
‘Liberty Media wil vooral geld verdienen met de verkoop van beeldmateriaal. Ik verwacht dat Liberty zich vooral op de Amerikaanse markt richt. Daar is op dit moment maar één Grand Prix, in Austin (Texas). Andere Formule 1-wedstrijden worden vooral in Europa en Azië gereden en worden daarom op ongunstige tijdstippen uitgezonden voor de Amerikanen. Verder is in de Verenigde Staten meer belangstelling voor wedstrijden als de Nascar en de Indy 500. Ik verwacht dat Liberty Media de Amerikaanse markt meer gaat aanspreken door meer Grand Prix te organiseren. Twee extra GP’s in Amerika, dat zou mij niets verbazen.’
‘Verder wil Liberty meer gaan doen met digitale media. Bernie Ecclestone is tot nu toe heel terughoudend op dat gebied. Het verbaast mij dat de 85-jarige man directeur mag blijven. Aan de andere kant heeft hij Formule 1 wel groot gemaakt. Hij heeft een enorm netwerk en weet hoe je moet onderhandelen met alle partijen.’
Wat kan Formule 1 doen op het gebied van digitale media?
‘Er zijn volop mogelijkheden. De nieuwe voorzitter Chase Carey ziet vooral groeimogelijkheden in online video, social media en games. Denk verder aan betere online kwaliteit, maar ook aan exclusieve content voor klanten van Ziggo of Vodafone. In principe is dat goed nieuws voor de Formule 1-fan, al zal Liberty er zeker aan willen verdienen.’
‘Wat betreft online content kunnen teams ook zelf aan de slag. Liberty wil Formule 1-teams laten investeren. Dat biedt mogelijkheden, zo zou Red Bull met meer rechten leuke extra’s kunnen publiceren.’