Premium

Wie volgt Belkin op?

Amstel Radler, Fly Emirates of toch Cheaptickets.nl? Nu Belkin haar sponsoractiviteiten staakt, moet de Nederlandse wielerploeg op zoek naar een nieuwe sponsor. Kenners doen suggesties.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ad Maatjens, cofounder en hoofdredacteur Sponsorreport

1. Bianchi
De fietsenconstructeurs gaan in toenemende mate hun historische en logische rol in het wielrennen als teamsponsors weer opnemen Kijk naar BMC, Trek, Cannondale en Giant. De huidige fietsenconstructeur van Team Belkin is daarmee de eerst aangewezene om de rol van Belkin over te nemen.

2. Cheaptickets.nl
(Online). Reisbureaus zijn verwikkeld in een stevige concurrentiestrijd om de attentie van de klant. Gekoppeld aan de aantrekkelijke toeristische aspecten van met name de Ronde van Frankrijk is de sponsoring van een wielerploeg door een touroperator een mooie match. Corendon zal niet het budget (willen) vrijmaken voor de hoofdsponsoring, maar Cheaptickets.nl is een goede andere kandidaat.

3. Apollo Vredestein
Met Continental als FIFA sponsor, Pirelli in de Formule 1 en Bridgestone als kersverse Olympische partner wordt de strijd op bandengebied in toenemende mate ook op sponsorgebied uitgevochten. Apollo Vredestein is een multinational met zijn Nederlandse roots in Enschede. Het bedrijf werd al eerder gelinkt aan FC Twente als mogelijke hoofdsponsor.

 

Frank van den Wall Bake, van den Wall Bake Consult

Ik ga geen mogelijke namen noemen, maar ik ben graag bereid richting aan te geven in welke hoek het zou passen.
Wat te denken van de grote Nederlandse bouwbedrijven die internationaal werken; wat te denken van de grote internationaal (vooral Europees) opererende Nederlandse transportbedrijven?
Ook interessant zou zijn de grote pakketbezorgers (OK, dan toch maar even wat namen : FedEx, DHL, UPS, PostNL).  Dit zijn drie branches die dichtbij het "met de wielen op openbare wegen" zitten,  dus een logica is al aanwezig. En er is in deze drie branches absoluut een noodzaak tot onderscheiden aanwezig.  Voor wat de bouwbedrijven betreft, die kunnen best wat positieve PR gebruiken en de succesvolle transportbedrijven kunnen best eens wat minder bescheiden zijn. In de wegtransport sector behoren de Nederlanders tot de Europese top. Dat mag je best eens vertellen.  Sterker nog, ik ben ervan overtuigd dat er vandaag of morgen uit deze hoek één of twee grote "jongens" opstaan en echt aan de weg gaan timmeren.  Via een wielerploeg zou dat zonder twijfel een goede ROI opleveren.
Tenslotte, een wellicht wild idee : waarom zou het Nederlands Bloemenbureau niet een wielerploeg kunnen "adopteren"?  Nederland exporteert voor honderden miljoenen aan bloemen per jaar naar vooral Europese landen en als je met een ploeg in alle grote klassiekers en rondes aanwezig bent en je ondersteunt dat met gelijktijdige activaties ter plekke, dan krijg je een prachtig 1+1=3 (of meer) resultaat. Suggestie voor de naam: ‘Flowers from Holland’.  
Over de verdere invulling moet men zich maar melden, want anders loopt iemand anders weer weg met onze ideeën.

Richard Denton, Trefpunt

Vier namen, niet in volgorde van belangrijkheid:

1. Amstel Radler.
Dat lijkt me vanuit Nederland een voor de hand liggende optie. Er is verbinding via de  commercial, Amstel heeft traditioneel banden met wielrennen, ook via Buckler.

2. Samsung.
Samsung is een logische target voor de directeur van de wielerploeg. Omdat ze geld hebben, veel doen aan sportsponsoring en omdat ze sport uitstekend kunnen gebruiken om Aplle te verslaan.

3. Een gaming operator of wedkantoor.
Een aantal is al actief, maar er zijn nog partijen in de race voor een goede propositie. Het duurt nog even voor het in Nederland wordt vrijgegeven.  Waarschijnlijk tweede helft volgende jaar -  maar waarom niet.

4.Een partij uit het Midden-Oosten.
Fly Emirates bijvoorbeeld. Er is veel geld, en er is nog meer dan genoeg behoefte aan internationale exposure – en er is behoefte om te concurreren met Qatar.

Cas Biesta, TripleDouble

Laten we vooropstellen dat het zonde is dat Belkin na één seizoen besluit om eind 2014 te stoppen. En eerlijk gezegd is het “goedkoop instappen” geweest voor Belkin, vanwege het feit dat Rabobank de afgelopen periode nog een deel van de kosten heeft gedekt. Daarbij is het opportunistisch om te roepen dat na 1,5 jaar alle doelstellingen zijn bereikt. Over het algemeen geldt dat sponsoring gebaat is bij de wet van de  lange adem en het met name rendeert na een aantal jaren.  Belkin heeft vorig seizoen een start gemaakt met een aantal mooi en onderscheidende sponsoractivaties, maar er had nog veel meer in gezeten.

 Team Belkin heeft overigens op veel fronten geweldig gepresteerd en de Nederlandse wielersport en hun sponsor  een goede dienst bewezen. Na toch roerige tijden met alle dopingbekentenissen, heeft Team Belkin het wielrennen teruggegeven aan de fans. Wat te denken van het ‘Bau en Lau’-effect, de geweldige Tour-prestaties, het innovatieve karakter van het team en hun uitgekiend social media beleid, waarbij het dagelijks de fans betrekt bij het team. Wij denken overigens dat de ploeg van Richard Plugge zich geen zorgen hoeft te maken over de opvolging.  Er staat een team met internationale uitstraling en ambities, maar met een duidelijk Nederlands gezicht en uitstekende sportieve prestaties. Het wielrennen biedt een  internationaal exposure platform  dat heel interessant kan zijn voor pan-Europese snel groeiende bedrijven.

Uitgaande van deze criteria in combinatie met de ‘ride-the-future’- positionering van de  ploeg kan het voor de volgende type bedrijven wel eens een heel interessante property zijn:

 

1. Snelgroeiende online elektronicawinkels, zoals Coolblue

2. Hostingproviders, zoals Strato (onderdeel van Deutsche Telekom).

3. Online webshops als Zalando of Manutan (onlangs naamverandering ondergaan, voorheen Overtoom)

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie