Wat wil Shandy nu zijn? Limonade of iets Radler-achtigs?

Royal Club Shandy beleeft een herintroductie, maar is eigenlijk helemaal nooit weggeweest.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vrumona herintroduceerde eind deze zomer een pareltje uit het merkportfolio: Royal Club Shandy. Brand manager Gaby van der Linden (foto) geeft uitleg.

 

Vrumona herintroduceert Shandy, waar was het al die tijd?
‘Met de reclameslogan "Shandy, dat smaakt naar …eh?" is Royal Club Shandy op 24 mei 1976 in Nederland geïntroduceerd. Het merk is in de loop van de jaren weliswaar uit de spotlights verdwenen, maar bleef altijd verkrijgbaar in de supermarkt. Met een nieuwe uitstraling en een mooie nieuwe long neck bottle hebben we de revival van Shandy ingezet, waarbij de smaak natuurlijk onaangetast is gebleven.’

De tijd is er volgens Vrumona rijp voor, waarom eigenlijk?
‘We weten dat consumenten vandaag de dag weloverwogen keuzes maken. Dat zie je onder andere in de keuzes die mensen maken als het gaat om eten en drinken. Royal Club Shandy is één van de eerste echte volwassen dorstlessers en daarmee een alternatief vanuit frisdrank: fris met een vleugje bier. Dat maakt Shandy nét wat spannender dan reguliere frisdrank.’

Kan je toelichten waarom een dorstlesser als Shandy uitgerekend aan het eind van de zomer wordt geïntroduceerd?
‘De nieuwe verpakking is maart dit jaar geïntroduceerd en in het hele land gedistribueerd, dus we hebben zeker kunnen profiteren van de zonnige maanden. We hebben sinds juli een mooie passende Branded Content samenwerking met Q-music, die tot en met oktober loopt. Luisteraars kunnen zelfgemaakte remixes van de grootste hits insturen. Net zoals we Royal Club Shandy in een nieuw jasje hebben gestopt, zo willen we dat ook met de klassieke hits die misschien best wel een opfrisser kunnen gebruiken.’

Wat wil Shandy nu zijn? Limonade of iets Radler-achtigs?
‘Royal Club Shandy is een frisdrank met een vleugje bier. Uit onze onderzoeken blijkt dat consumenten dit ook zo ervaren. De toevoeging van het vleugje bier maakt het drankje uniek binnen het frisdrankensegment en biedt een keuze voor de consument die tijdens borrelmomenten ook wel eens iets anders wil dan normale frisdranken.’

Waarom 0,5 procent alcohol, terwijl Radler 0.0 een gillend succes is? Wat heeft de consument aan die 0,5 procent alcohol?
‘Royal Club Shandy is in haar positionering altijd heel consistent geweest: het vleugje bier heeft sinds jaar en dag een prominente rol gespeeld in de communicatie. Waar we het vroeger al hadden over “fris met een ietsje alcohol” hebben we het vandaag de dag nog steeds over “fris met een vleugje bier”. Dat vleugje bier bevat 0,5% alcohol.’

Het staat in het limonadeschap. Mogen jongeren onder de 18 het kopen?
‘Royal Club Shandy bevat 0,5% alcohol, waardoor het wettelijk gezien niet als alcoholhoudende drank wordt aangemerkt. Daarom is Royal Club een frisdrank en mag het in het frisdrank schap staan. We richten ons met de communicatie op de doelgroep 25-45 jaar.’

Dus dat is de doelgroep?
‘We zien dat zowel mannen als vrouwen momenteel Royal Club Shandy drinken. Kijken we naar leeftijd, dan richten we ons inderdaad op mensen tussen de 25 en 45 jaar, die zowel thuis als buitenshuis willen genieten van dit klassieke drankje.’

Welk drinkmoment past het beste bij de nieuwe Shandy?
‘Het drankje wordt op alledaagse en bijzondere momenten gedronken, blijkt uit onderzoek dat we begin dit jaar hebben gedaan. Shandy is ideaal vanaf een uur of 4 ’s middags, wanneer je thuis komt van je werk, op een feestje of een borrelmoment wanneer je nog terug moet rijden zijn ook veelgehoorde antwoorden.’

Voor een kort uitstapje naar memory lane, zie hieronder een Ster-blok uit 1979 (de eerste commercial is van Royal Club Shandy). De pay-off van toen: &;Royal Club Shandy, je kunt het maar beter in huis hebben.&;

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie