Shazam is een van de allerpopulairste apps ter wereld. De app herkent muziek in de omgeving van je telefoon en kan je dus vertellen welk nummer je hoort. Uit Amerikaanse experimenten blijkt dat contentmarketeers deze app.
Shazam is een app die geniaal is in zijn eenvoud. De toepassing zorgt ervoor dat je smarthpone via de microfoon muziek in je buurt herkent. In een oogwenk beantwoordt de app de vraag die haast iedereen zich dan stelt: van wie is dat nummer ook alweer?
Volgens Shazam gebruiken meer dan honderd miljoen mensen de app op zijn minst een keer per maand. Bij een recente investeringsronde haalde het bedrijf 26 miljoen euro op. Het Londense techbedrijf is nu dan ook goed voor een totaalwaarde van meer dan 1 miljard euro.
Eerste stap customer journey
Op zich is de toepassing zo eenvoudig dat je zou vermoeden dat ze nauwelijks van nut kan zijn in een contentmarketingstrategie. Toch sluit de app in essentie aan bij wat contentmarketing betekent: mensen helpen bij het vinden van oplossingen tijdens een aankoopproces. Iemand die bij het wandelen in een winkelstraat een nummer hoort dat hem of haar bekoort en opzoekt wie de artiest is, staat aan het begin van een ‘customer journey’.
Die customer journey eindigt anno 2015 doorgaans op iTunes, in een good old platenwinkel, maar net zo goed bij de aankoop van een ticket voor een concert. Shazam faciliteert met andere woorden een van de vroegste stappen in het aankoopproces van muzikale producten en doet dat met een minimaal stukje content; data over de uitvoerder van muziek.
Daar zit muziek in
Maar een bedrijf met zoveel kapitaal op de bankrekening heeft uiteraard grotere plannen. De investeringen die Shazam heeft binnengehaald, zullen naar nieuwe samenwerkingsverbanden gaan. De eigenaren willen dat mensen hun app in meer situaties kunnen gebruiken. Het aantal customer journeys is aan gevoelige uitbreiding toe.
Niet onlogisch, want het is geen geheim dat ook Facebook en Google hun zinnen op dit type diensten hebben gezet. Shazam heeft een verdienmodel dat gebaseerd is op de doorverwijzingen naar muziekwinkels zoals iTunes, Google Play Store of Spotify, aangevuld met muziekstreaming tegen betaling en reclame.
De grote shift voor Shazam schuilt in het verbreden van het retailplaatje. Als het van Shazam afhangt krijgen iTunes of Spotify morgen Walmart en Kinepolis naast zich.
In de Verenigde Staten sloot Shazam reeds een deal met NCM (National CineMedia). Dat akkoord brengt Shazam bij 20.000 bioscoopschermen in het hele land tijdens de reclameblokken die aan de film voorafgaan.
Fast content marketing
Dit is het punt waarop contentmarketing helemaal tot bloei kan komen voor Shazam. Een bioscoopganger die reclame ziet voor een nieuwe remtechnologie in SUV-wagens, wacht niet tot thuis om online extra informatie te zoeken, maar doet dit liever gelijk. Shazam koppelt de reclame automatisch aan aanvullende content.
De geïnteresseerde consument annex potentiële koper wint dankzij de hulp bij het zoeken naar content, de autodealer wint omdat hij zijn content over het remsysteem bij een mobiel en reeds enigszins geëngageerd publiek kan brengen. Het is contentmarketing in een hogere zoekversnelling.
Het grote gevaar zit ‘m echter in de vlucht vooruit: adverteerders die dit als een middel zien om kortingen of promoties te voeren, zullen gauw merken dat dit weinig bijdraagt in vergelijking met de klassieke kanalen om korting te promoten.
De meerwaarde van Shazam in contentmarketing zit ‘m in het aanleveren van niet-promotionele content: vlot consumeerbare content die de consument een stapje verder helpt in zijn jonge customer journey, content die hem geboeid houdt, content die ervoor zorgt dat de ontvanger ook na het bioscoopbezoek nog aan die remtechnologie denkt en zo dus al meteen de kiem legt voor een langere relatie.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!