Je kunt tegenwoordig nergens meer komen of iemand begint weer over de ‘Why’. Op elk congres, elke brainstorm, elke training of managementbijeenkomst is er wel iemand die begint over de Golden Circle van Simon Sinek. Een aantal maanden ging ik met een groepje op vrijgezellenweekend naar Antwerpen. Wat denk je? Begint een van de mannen op de heenweg in de auto over de ‘Why’ van het huwelijk. Sja.
Ondertussen heb ik ze in alle varianten voorbij horen komen. Lezingen over ‘Het Grote Waarom’, de legendarische TED talk (die elke keer weer gepresenteerd wordt alsof iemand er plotseling tegenaan is gelopen op YouTube) en natuurlijk ‘Start with Why’. Verder is mij geleerd dat als je echt wilt weten hoe het zit (maar dan ook écht), dat je dan het beste vijf keer achter elkaar aan iemand kan vragen: ‘Waarom?’
Even voor alle duidelijkheid: ik vind het een geweldige theorie en ik ben het er van harte mee eens. Alles valt of staat met een goed verhaal waarom je doet wat je doet. Maar ik krijg er ook het Anita Meyer-syndroom van. ‘Why Tell Me Why’, ook al zo’n veel gedraaid nummer op feesten en partijen.
Even mijn nieuwe gespreksvaardigheden oefenen met een denkbeeldige Simon:
SS: ‘Bartho, waarom vind je dat erg?’ BB: Omdat we elkaar allemaal napraten.
SS: ‘Waarom vind je dat vervelend?’ BB: Die theorie is prima. Maar er zijn nu dus echt mensen die geloven dat de enige reden waarom Apple succesvol is, is omdat Steve Jobs zichzelf weleens de Why-vraag stelde. Dan denk ik, lees ook even de biografie, kijk de film of koop tenminste een iPad.
SS: ‘Waarom zou je dat doen?’ BB: De onderliggende boodschap die veel mensen horen, is dat het steeds minder uitmaakt wat je doet, laat staan hoe je dat doet. En ik betwijfel of dat zo is.
SS: ‘Waarom?’ BB: Omdat ik genoeg organisaties, bedrijven en mensen zie die barsten van de goede bedoelingen, maar er in de praktijk een potje van maken. Die man van de Blokker bijvoorbeeld. Niks mis met zijn Why, maar een tikkie problematisch in de How. Bestuurders die het idee hebben dat de manier waarop ze iets proberen te bereiken ondergeschikt is. Of zorg en liefde verloren zijn voor de producten, diensten en hun klanten. En dan ondertussen wel pronken met je Why. Daar maak ik me zorgen over.
SS: ‘Waarom?’ BB: Ik geloof in mensen die het allemaal belangrijk vinden. Zichzelf én de ander. Hun dromen najagen én zorgvuldig zijn in de manier waarop ze dat doen. Dat vakmanschap op sommige momenten zwaarder telt dan strategie, en andersom. Ik heb minder met mensen die vinden dat ze het gouden idee hebben, maar het zelf of met de hulp van anderen niet kunnen waarmaken. Dat dus.
SS: ‘Ah. Dank je. Ik hoor het al. Dat is eigenlijk de Why van de What en de How.’ BB: Oh, ok.
FOTO: ANP
Deze column is ook verschenen in Communicatie Magazine, juni 2016.