Waarom het slim is om Ramsy en Helga mee te nemen naar de Noordpool

BN’ers slaan een brug slaan tussen wat de wetenschappers willen vertellen en wat het publiek wil horen

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een viertal BN’ers hebben hun kamp opgezet op de Noordpool. Je zou zeggen dat RTL5 een nieuw programma maakt waarin de BN’ers naakt moeten overleven in barre omstandigheden, maar niets is minder waar. Ze zijn op de poolcirkel voor een wetenschappelijke expeditie, als onderdeel van een influencer relationship programma. Wetenschap alleen is blijkbaar niet leuk genoeg meer. De grootste poolexpeditie van Nederland heeft daarom een pr-machine meegenomen om de aandacht te vangen van het grote publiek.

De bekende Nederlanders aan boord van cruiseship de Ortelius hebben tijdens de expeditie geen concrete wetenschappelijke taak. Hun werk begint eigenlijk pas bij de terugkeer naar Nederland, wanneer zij de uitkomsten van het onderzoek aan de ‘normale’ man moeten brengen. Kunnen de onderzoekers dat dan niet zelf? Uiteraard wel, maar het is veel verstandiger dit door de BN’ers te laten doen.  

Aantrekkingskracht
Allereerst maken de BN’ers wetenschap &;sexyer&; dan onderzoekers dat ooit zouden kunnen. En gek genoeg heeft dat niets met het seksappeal van de bekende Nederlanders te maken. Maar als deze bekende figuren een maand lang met een vijftigtal biologen, archeologen, geologen en zelfs juristen aan boot stappen, dan moet het wel voor een leuke, interessante en aantrekkelijke zaak zijn. En dan willen we er allemaal wel over horen. Tell me more! 



Bereik
Uiteraard brengt het gevolg ook een groot bereik en netwerk van volgers met zich mee. Alleen de twee meteorologen Peter Kuipers Munneke en Helga van Leur samen zijn al goed voor zo’n 110K volgers op Twitter, waar zij op dagelijkse basis verslag doen van hun avontuur. Dichter en acteur Ramsey Nasr en D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven blijven met hun bereik en autoriteit niet achter. Waar de grootste poolexpeditie van Nederland op maar relatief weinig media-aandacht kan rekenen, levert het vertrek van Nasr naar de Noordpool direct een stoel aan tafel bij prime-timejournalist Jinek op.  




Boodschap
De BN’ers kunnen bovendien een brug slaan tussen wat de wetenschappers willen vertellen en wat het publiek wil horen. Misschien is dit wel het belangrijkste extraatje wat de onderzoekers krijgen voor het meenemen van het groepje toeschouwers. De wetenschappers willen namelijk vertellen over fossielen, vegetatie, paddenstoelen en virussen, maar de interesse van het publiek ligt meer bij de ervaringen van de delegatie. Hoe prachtig was het? Waar schrokken ze van? Hebben ze gevaarlijke situaties meegemaakt? De BN’ers hebben ervaring in het vertellen van een verhaal aan een groter publiek en kunnen dat daarom vele malen beter dan ‘normale’ wetenschappers. Door een aantal bekende, maar relevante personen mee op expeditie te nemen, creëren de onderzoekers een nieuw podium waarop de echte boodschap en het gewenste entertainment in één verhaal gegoten wordt.

Wereldwijde bekendheid
Hoewel de wetenschappers dus zelf over de meest uitgebreide kennis beschikken en hierdoor logischerwijze het best over hun expeditie kunnen vertellen, blijkt het lastig voor hen om een breed publiek aan te spreken. Het betrekken van influencers bij de expeditie is een slimme oplossing voor dit probleem. Het stelt de wetenschappers in staat hun imago, autoriteit en objectiviteit ten opzichte van het onderzoek te bewaren, terwijl de BN’ers met een wat subjectiever verhaal wereldwijde bekendheid kunnen genereren.   

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie