‘Waar blijft de supermarkt voor auto’s?’

Clem Dickmann (Aumacon): ‘Er gebeurt bijna niets in de autobranche op gebied van internet.’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wil de autosector toekomst hebben, dan moet de branche drastisch veranderen, zegt Clem Dickmann, automotive business expert en directeur van Aumacon . Beter inspelen op trends, zoals verschuiving van bezit naar gebruik van auto’s. Merkgedachte loslaten en klanten beleving bieden in ‘ totaalshops’: een soort supermarkt voor auto’s. En slim gebruik maken van data en internet om nieuwe proposities te ontwikkelen en klanten optimaal te bedienen.

Op het Smart Data Automotive Seminar van EDM, 20 november jongsleden, spraken verschillende experts over het slimmer gebruiken van data in de marketing van de automotive branche. Clem Dickmann gaf er zijn visie: ‘Autobezit wordt minder belangrijk, als we maar mobiel kunnen zijn wanneer we dat willen. We rijden ook minder kilometers. En deze trend is blijvend.’  Hij was duidelijk over de toekomst: ‘Denken dat teruglopende verkopen slechts een dipje zijn, is de grootste fout die de branche kan maken. We moeten veranderen. En wel vandaag.’

Auto minder belangrijk
Dickmann noemt cijfers: ‘De autoverkopen in Nederland vertonen een sterk dalende trend. Auto’s worden  beter en consumenten kopen vaker een occasion. Het rendement van autodealers komt daarmee zwaar onder druk te staan. We verwachten een totaalmarkt van maximaal 380.000 nieuwe auto&;s, het laagste sinds 1969. Vorig jaar was al een matig jaar en we verwachten ook voor volgend jaar dat die cijfers niet verbeteren.  Het autogebruik in Nederland daalt ook scherper dan gemiddeld in andere landen. De auto wordt minder belangrijk voor ons.’
Dat geldt zowel privé als zakelijk: ‘Privé worden consumenten kritischer en pakken ze vaker de fiets. Zakelijke auto&;s worden minder vaak gebruikt door de afgenomen bedrijvigheid en omdat mensen steeds meer thuis werken.’

Om te overleven moet de branche veranderen, betoogt Dickmann. ‘Er gebeurt nagenoeg niets in de autosector op het gebied van internet. Daar moet snel verandering in komen, want het wordt steeds stiller in de showroom. Net als bij andere producten wil de consument zich het liefst online oriënteren, de showroom moet een belevingsruimte worden.’  

Schaalvergroting
Hij ziet twee mogelijkheden voor bedrijven: schaalvergroting of specialisatie. ‘Voor de meeste autodealers betekent dat schaalvergroting, waarbij ze samen opgaan in een grote totaalshop: een soort supermarkt voor auto’s. Waarbij online en offline optimaal worden gecombineerd. Consumenten oriënteren zich op internet, komen naar de totaalshop als ze een auto willen zien, vinden in de showroom van de shop auto’s van een groot aantal merken en worden daar geholpen door verkopers. Dit betekent dat er ook nieuwe functies ontstaan. Denk aan de online verkoper, web-professional en moderne verkoper met verstand van online, offline en beleving. We hebben overigens een stuk minder verkopers nodig dan nu. In 2020 zal het aantal salesfuncties in de automotive sector zijn afgenomen met 20%.’

Rechtstreeks leasen via winkel
Het slechte nieuws is dat de sector dramatisch achterloopt, maar volgens Dickmann biedt deze  achterstandsituatie ook kansen: wie data, marketing en online weet te integreren in zijn bedrijfsvoering heeft bijna een blanco speelveld. Dickmann: ‘Recent zagen we in de markt een mooi voorbeeld van vernieuwing: MediaMarkt die rechtstreeks de Fiat 500 in lease aanbood aan consumenten. Binnen een paar weken wist MediaMarkt 1.200 auto’s te leasen aan klanten! Dit ging rechtstreeks via de leasemaatschappij, de autodealer werd overgeslagen. Daar schrok de markt van. Maar dit is wat werkt. Hoogste tijd om te veranderen!’ 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie