Recentelijk kwamen er een aantal boeken uit over logo’s. Het boek Logo Life – Life histories of 100 famous logos, van Ron van der Vlucht beschrijft hoe 100 bekende logo’s in de loop der tijd zijn veranderd. Dit boek laat onder andere zien hoe voorzichtig veel grote merken met hun logo omgaan. Je gooit niet zomaar je logo overboord, tenzij daar een goede gegronde reden voor is. Het tweede boek genaamd, Logo R.I.P. – a commemoration of dead logotypes van The Stone Twins, laat zien welke, goeie logo’s de afgelopen tijd naar het graf zijn gedragen. Tijdens een bijeenkomst in Pakhuis de Zwijger gingen de auteurs van het boek met het publiek en een panel in discussie over de teloorgang van het ‘ouderwetse’ zwart/wit logo. Een gemis aldus de auteurs, die vooral achterom kijken, naar wat ooit eens was.
Het derde boek, Dynamic Identities – how to create a living identity, van Irene van Nes gaat over de veranderende omgeving waarin merken acteren en hoe zij daarop reageren. Het boek bevat een groot overzicht van 85 dynamische identiteiten en legt uit hoe een dynamische identiteit opgebouwd is. Op Molblog staat een interview met haar, waarin ze ingaat op de elementen van een dynamische identiteit.
Welke conclusie kunnen we trekken na het lezen van deze drie boeken?
In het boek Logo R.I.P., dat vooral afdoet op de huidige logo trend, benoemd ontwerper Gert Dumbar een aantal criteria voor een goed logo, zo moet dat beschikken over een concept, een vleugje magie, vernuft, emotie en een verhaal. Criteria die volgens hem niet meer terug komen in de huidige, saaie en on-uitgesproken logo’s die het resultaat zijn van “marketing driven fever van klanten”. De lezers van Moblog, de marketeers en hun adviseurs zijn volgens Dumbar schuldig aan het verdwijnen van de ouderwetse logo’s.
Daar heeft hij denk ik een punt. Want soms voldoet een logo niet meer aan de strategische vereisten, hoe goed het logo stilistisch ook is.
Maar als we kritisch kijken naar goede visuele identiteiten van deze tijd, zoals beschreven in het boek Dynamic Identities, dan scoren deze juist goed op die criteria van Dumbar. Dynamische identiteiten kunnen niet zonder een goed concept, zijn niet saai en beschikken vaak over meer dan een vleugje magie. Ze vertellen allemaal een verhaal. Echter, op een dynamische manier. Dat maakt de logo’s future proof en blijvend interessant.
Criteria voor een goed logo?
Dumbar is een ontwerper en kijkt met andere ogen naar een logo van een marketeer, ondernemer of merkeigenaar. Gebruikt u andere criteria om een logo op te beoordelen? Wat zijn de criteria voor een goed logo wat u betreft? En verschilt dat tussen een statisch of dynamisch logo?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!