Uit de Brand Finance Global 500, een ranking van merken op merkwaarde, blijkt dat het enige Nederlandse merk in de top 20 - Shell - in merkwaarde daalt. In 2013 bedroeg de merkwaarde nog 30 miljard, nu berekent Brand Finance de merkwaarde van Shell op 29 miljard. Dat heeft ook gevolgen voor de Brand Rating die Brand Finance aan merken geeft. Shell gaat terug van een AAA- rating naar een AA+ rating. Shell en Coca-Cola zijn de enige merken in de top 20 die in merkwaarde dalen.
De Brand Finance Global 500 kent in 2014 exact dezelfde top 4 als in 2013: Apple op 1, dan Samsung, Google en Microsoft. De merkwaarde van Apple zou volgens de rekenkamer van Brand Finance 105 miljard dollar bedragen. In 2013 was dat 87 miljard, een gigantische stijging: plus 20 procent. Maar Samsung stijgt procentueel nog harder. Het gaat van 59 naar 79 miljard dollar. Dat is 34 procent meer.
Ook de nummer 3 en 4 stijgen fors. Google van 52 naar 69 miljard dollar en Microsoft van 46 naar 63 miljard dollar.
De Amerikaanse telecomgigant Verizon is de snelste stijger in de top 20, het gaat van de tiende naar de vijfde plaats omdat het in merkwaarde stijgt van 23 naar 53 miljard (+74 procent).
De top 20:
Rank 2014/2013/Brand/Value 2014 (USD x miljard)/Rating 2014
1 1 Apple 104.68 AAA
2 2 Samsung 78.75 AAA
3 3 Google 68.62 AAA+
4 4 Microsoft 62.78 AAA
5 10 Verizon 53.47 AAA-
6 7 General Electric 52.53 AA+
7 11 AT&T 45.41 AA
8 8 Amazon 45.15 AAA-
9 5 Walmart 44.78 AA+
10 6 IBM 41.51 AA+
11 15 Toyota 34.90 AAA-
12 9 Coca Cola 33.72 AAA+
13 20 China Mobile 31.84 AA+
14 n/a T-Mobile 30.61 AA
15 14 Wells Fargo 30.24 AAA-
16 13 Vodafone 29.61 AAA-
17 21 BMW 28.96 AAA
18 12 Shell 28.57 AA+
19 17 Volkswagen 27.06 AAA
20 22 HSBC 26.87 AAA
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!