Meer hackers dan revolutionairen. Meer geïnteresseerd het systeem stukje bij beetje aan te passen dan het op zijn kop te gooien.
Ziedaar enkele kenmerken van de ‘jeugd van tegenwoordig’, zoals vastgelegd in een groot onderzoek van pr-bureau Havas naar de veranderende relatie tussen jongeren en merken in 29 markten.
De online studie ‘Hashtag Nation: Marketing to the Selfie Generation’ werd gehouden onder 10,574 deelnemers in 29 landen.
Merken essentieel
Een belangrijke conclusie uit het onderzoek is dat jongeren zijn veel bereidwilliger zijn merken deel uit te laten maken van hun persoonlijke leven dan oudere generaties. Bijna de helft van alle jonge respondenten typeert merken als "essentieel". Bij 55-plussers is dit slechts een kwart.
Daarbij wel een waarschuwing voor marketeers en andere communicatiedisciplines: 40% van de respondenten van 16-34 jaar vindt dat merken jongeren niet serieus genoeg nemen.
Delen, niet bezitten
Een andere opmerkelijke conclusie, en een les voor merken, is dat bijna de helft (47%) van de jonge respondenten liever geld besteedt aan ervaringen dan aan producten.
De meerderheid (51%) zegt er de voorkeur aan te geven spullen te delen dan ze te bezitten. Ook willen ze meer door merken betrokken worden, bijvoorbeeld via crowdsourcing of maken van video's.
Branded content als sociale tool
Zestig procent van de jonge respondenten vindt merken ‘een belangrijk onderdeel van de creatieve inhoud’ die online is te vinden.
Slimme merken moeten jongeren helpen door het aanbieden van deelbare content en ervaringen die de moeite waard zijn om te delen.
Gevormd door popcultuur
Veel meer nog dan oudere generaties, zeggen jongeren dat popcultuur ze heeft geholpen om hun persoonlijkheid (51%) en attitudes (50%) te vormen.
En hoewel het daarbij voor een groot deel gaat over de Amerikaanse popcultuur, blijkt dat die cijfers hoger zijn in de opkomende markten.
Techmerken
Technologiemerken liggen jongeren het meest na aan het hart. Samsung, Google, YouTube, PayPal en Facebook zijn de favoriete merken van millenials.
"Hashtag Nation: Marketing aan de Selfie Generation" is gebaseerd op een online enquête onder 10.574 mensen in 29 markten, waaronder ook Nederland.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!