Uit de presentatie van najaarsprogrammering van SBS, vorige week donderdag, bleek dat SBS alle registers opentrekt om het tij van het tanende marktaandeel te keren. Het komt met een relatief groot aantal nieuwe programma’s. SBS-topman Erik van Stade is er zeker van dat het marktaandeel gaat groeien door het hernieuwde programmaportfolio. Essentieel volgens hem is een mix van bestaande succesprogramma’s en nieuwe programma’s. Van Stade: ‘Je moet de floprate in de hand houden.’ Speerpunten zijn wat hem betreft onder andere het naar Nederland gehaalde BBC-succes Masterchef (wie in de jury zitten is nog niet bekend), een zaterdagavondshow van Gerard Joling en Beau van Erven Dorens (een co-productie met Paul de Leeuw) en Beat De Mol, een Wedden Dat-achtig programma met Johnny de Mol. De SBS-topman ziet het ingezakte marktaandeel als een tijdelijk verschijnsel. Van Stade: ‘We zijn in het voorjaar iets harder geraakt. Onze sterke late avond heeft te lijden gehad onder de Olympische Spelen.’ Dat RTL de sterke programmering grotendeels handhaaft ziet Van Stade vooral als een voordeel. Van Stade: ‘Nee, dat baart mij geen zorgen. Als je weet wat ze gaan doen, kun je beter counteren.’ Van Stade heeft er ‘heel veel geloof’ in dat SBS weer terug komt.
Specialisten bij mediabureaus kijken anders tegen de zaak aan. Zij zien in de grote hoeveelheid aan nieuwe programma’s toch vooral een risico. Volgens CEO van Mindshare, Ruud de Langen, krijgt SBS een moeilijk najaar. De Langen: ‘RTL heeft op dit moment het initiatief en SBS moet bewegen. Het is moeilijk te zeggen of die nieuwe programma’s aanslaan.’ De vrijdagavond wordt een zwaarbevochten televisieavond. RTL gaat daar drie talentenshows achter elkaar presenteren. De tegenzet van SBS – volgens De Langen uit nood geboren – is het (vorige week gestarte) Popstars vroeger te laten beginnen. De Langen: ‘Als SBS niet had geschakeld, waren ze de vrijdag kwijt geweest.’ Jeroen Bakker, RTV Director bij Initiative Media ziet dezelfde risico’s als De Langen. Hij weet dat gemiddeld 30 tot 40 procent van nieuwe programma’s slagen. Bakker: ‘Het is te prijzen dat ze voor nieuwe dingen gaan. Maar het is toch de enige route, anders gaan ze zeker ten onder.’ Niet iedereen ziet het negatief in voor SBS. Marianne Kleine Staarman, RTV Director bij Mediaedge:cia ziet dat SBS er ‘vol in gaat’, bezig is met sterke programma’s en een sterker filmpakket heeft dan RTL. Maar zij stelt wel vast dat SBS het momenteel moet hebben van de gaten die RTL laat vallen.
Uitgebreide berichtgeving hierover in Adformatie van deze week.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!