Onlangs kondigde LinkedIn een nieuwe publisher feature aan. Hiermee kan je binnenkort ook ‘long read’ content binnen LinkedIn publiceren. Ze noemen het zelf ‘the definitive professional publishing platform’. Na de overnames van SlideShare en Pulse, is dit een ultieme poging van LinkedIn om zich niet alleen te blijven positioneren als een social netwerk, maar vooral ook meer als een contenthub voor professionals.
LinkedIn wordt dus méér dan een digitale vergaarbak voor al je visitekaartjes. Het biedt met de nieuwe feature mogelijkheden om zelf te publiceren en interactie te bewerkstelligen om je expertise te etaleren. Met deze stap zet LinkedIn koers naar hun ultieme doel om een one-stop-shop te zijn voor toegang tot zakelijke kennis op elk denkbaar gebied.
LinkedIn heeft overigens al met de nieuwe feature geëxperimenteerd. Een kleine groep influencers als Richard Branson, Martha Steward en Bill Gates werden in 2012 al hiervoor ingezet onder het mom van LinkedIn Influencer. Sindsdien is de toegang geleidelijk uitgebreid naar 25.000 gebruikers. De aankondiging van onlangs betekent dat iedereen hier nu snel gebruik van kan gaan maken. Wat betekent deze nieuwe feature nu voor ons als communicatieprofessionals?
- In de eerste plaats zit de waarde in het feit dat je nu binnen LinkedIn gewoon je eigen uitgeefplatform krijgt. Om kwalitatief hoogwaardige content te delen die je expertise onderstreept. Je bent dus minder afhankelijk van andere mediakanalen - als externe expertblogs - om je visie te etaleren. Nu heb je een extra maar vooral eigen kanaal om je doelgroep te bereiken en je invloed te vergroten binnen zakelijke netwerken.
- Nadeel van de ongebreidelde publicatiemogelijkheden binnen handbereik is het gevaar van een stroom ‘non content’. Er staan nu immers geen professionele blogredacteuren tot je beschikking die jouw content kunnen aanscherpen tot kwaliteitscontent die past bij de beoogde doelgroep. Dit betekent dat je net als bij alle andere content altijd kritisch moet zijn: is de content relevant voor je doelgroep? Hoe fris is het? Zit er visie in? Draagt het bij aan discussie? Wat voegt het eigenlijk toe?
- Het biedt topbestuurders, experts en woordvoerders binnen bedrijven een uitgelezen mogelijkheid om direct en gericht met hun zakelijke netwerken te communiceren en hun bedrijf te vertegenwoordigen. Met deze tool kan men inhoudelijk en structureel reageren op branchegerelateerde issues om uiteindelijk gezien te worden als een opinieleider in een bepaalde industrie. Door deze activiteiten kan het deze ceo’s en company experts meer onder de aandacht brengen van media- en companywatchers.
- De nieuwe feature is tevens waardevol voor personal branding doeleinden. Je geeft je digital cv wat meer kleur doordat je blogs in feite worden gekoppeld aan je persoonlijke cv en eventuele links naar je (oud)werkgever(s).Het biedt hiermee een geïntegreerd beeld van je skills en ervaring.
Je moet uiteraard voor jezelf bepalen of LinkedIn een juist platform is voor je eigen doelen. In essentie biedt LinkedIn met de nieuwe feature extra (meer inhoudelijke) mogelijkheden tot interactie met zakelijke doelgroepen. Daarbij blijft individuele participatie in relevante LinkedIn-groepen een belangrijke plek om met klanten, relaties en opinieleiders van gedachten te wisselen en als (niche)expert zichtbaar te zijn. En er zijn natuurlijk méér kanalen om je rol als expert te onderstrepen. Niet alleen online maar vooral ook door real life presentaties, talks, netwerkbijeenkomsten en via columns, artikelen en interviews in offline vakmedia.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!