De campagnes voor Tweede Kamerverkiezingen zijn eindelijk op stoom, de politieke partijen zijn volop in beeld. Meestal kleden de partijen zich om voor deze periode, ofwel, ze passen in de aanloop naar de verkiezingen hun huisstijl aan, waaronder aan het partijlogo. Soms subtiel, soms ingrijpend.
De Nederlandse tak van Flyeralarm - 14 landen, 2400 werknemers - besloot om naar de politieke beeldmerken te kijken. Welke partijen wijzigen het vaakst hun partijlogo? Bij welke verkiezingen was er hierin de meeste vernieuwingsdrang? En is er een relatie tussen logoverandering en winst of verlies bij verkiezingen?
Het is met recht een goed uitgevoerde pr-actie te noemen van de digitale drukkerij, die er als maker en reproducent van logo's heil in zag zijn naam aan juist de politieke beeldmerken te verbinden. Dit heeft geresulteerd in een prachtig logo-overzicht van 1946 tot en met deze verkiezingen. Daar zit de kwaliteit van deze actie.
Ook het dataonderzoek van Flyeralarm en zijn pr-bureau Digital PR leverde enkele aardige inzichten op.
(tekst loopt door onder afbeelding)
Conservatieven houden niet van verandering
Een ander aspect dat naar voren kwam is een bevestiging van wat je zou vermoeden: conservatieven veranderen niet graag, ook niet als het om hun logo's gaat. Voor progressieven ligt dat uiteraard anders, zij passen hun logo's gemiddeld vaker aan.
De partij die relatief gezien het vaakst aan zijn logo heeft geknutseld is de PvdA. Ook de SP en PvdD scoren hoog qua aantal logo’s door de jaren heen. Aan de andere kant is het logo van de Partij van de Vrijheid (PVV) sinds de oprichting in 2006 nauwelijks veranderd. Ook bij de CDA is er in de historie gewijzigd. Opvallend is dat de christendemocraten zoekende lijken en in de recente jaren hun logo wél enkele keren hebben aangepast, tijdens een periode van relatief magere verkiezingsresultaten.
Jaren met de meeste logowijzigingen
Er zijn ook enkele periodes aan te wijzen waarin meer logoveranderingen waren te zien, met als koploper 1963. Dat had alles te maken met de introductie van televisie in die tijd die de beeldcultuur en campagnes direct veranderde.
Ook het gepolariseerde verkiezingsjaar 1972 scoorde, evenals 1994, toen er verandering in de lucht hing. De zittende regeringspartijen CDA en PvdA verloren fors, voor het eerst sinds 1918 kwam er een regering tot stand zonder het CDA en andere confessionele partijen, de periode van 'Paars' trad aan.
(tekst loopt door onder afbeelding)