Morgen verschijnt er weer een nieuwe Pitchtalk, ditmaal over social networking. Ronnie Overgoor praat met Bob Stumpel van Open BC en Raymond Spanjar van Hyves over de ontwikkeling van social networks en hoe marketeers met dit fenomeen moeten omgaan.
De twee SN-ers deden een paar aardige uitspraken, zoals over video's op Hyves, een eigen televisiezender, advertising- en andere verdienmodellen, en lieten hun gedachten gaan over de toekomst van internetprofielen.
Morgen is de talk live en kunt u een verslag lezen in het zomernummer van Tijdschrift voor Marketing, maar ik plaats nu alvast enkele interessante quotes uit het gesprek:
Bob Stumpel: 'Tweederde van onze leden geeft aan er regelmatig in te slagen om waardevolle contacten te leggen. Eenzesde geeft aan regelmatig deals te sluiten via het systeem. Open BC genereert op dit moment per miljoen leden zo'n vijf miljard euro aan handel.'
Verdienen Stumpel en Spanjar geld met hun social networks?
Spanjar: 'Als je een keer 100 servers moet bestellen zoals laatst, niet nee, maar qua kosten zijn we wel break-even.'
Stumpel: 'Open BC verdient sinds de vierde maand van z'n bestaan geld.'
Spanjar: 'Qua pageviews zijn we nu al de vijfde site van Nederland. Wat betreft cpm zitten we op hetzelfde niveau als MSN, zo rond de 10. En ik verwacht nog te stijgen. Je weet ook meer van je publiek dan welke si-te ook. Daardoor kun je relevante, getargete reclame laten zien waardoor je ook weer hogere cpm's kunt krijgen. Wij doen niets met pay per lead en pay per click.'
En:'We hebben nu ook met KPN, Orange en wat andere partijen groepen opgestart.'
De toekomst
Stumpel: 'Ik denk dat er een toekomst is waarbij je als gebruiker ergens je ideale überprofiel beheert, en dat je vervolgens kunt kiezen op welk social network je dat profiel zult delen met anderen.'
En:'Het is wachten op een übernetwerk, een soort trusted party die door iedereen vertrouwd wordt.'
Spanjar: 'Ja, je hebt in Amerika een bedrijf dat zich er mee bezig houdt, Sxip of zoiets.'
Stumpel: 'De Web2.0-beweging is in hoge mate een kwestie van social networking. Razend interessant. Het zakenleven doet er goed om aan eens goed te matrixen waar ze nu staan, wat hun producten/diensten zijn, hoe ze die communiceren en hoe ze dat kunnen matchen met de dingen die nu worden uitgeprobeerd.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!