Past Unilever wel op de schijf van vijf?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

heeft voor de rubriek Gezond Leven een game overgenomen van het Voedingscentrum, het Schijf van Vijf-spel. De tekst die er bij hoort, is echter flink onder handen genomen.

Op de site van het staat veel informatie over gezond en gevarieerd eten, en ter ondersteuning van de boodschap is een ontworpen waarbij je goede voeding op de schijf van vijf moet plaatsen. Natuurlijk komt het irritant wijzende vingertje van het voorlichtingsbureau om de hoek kijken (eet niet verkeerd, anders loopt het heel slecht met je af), maar dat hoort nu eenmaal bij het Voedingscentrum.

YataYata heeft de tekst over de Schijf van Vijf voor het overgrote deel letterlijk overgenomen, maar woorden en zinnen als 'Veel mensen eten te veel en verkeerd', 'obesitas', 'hart- en vaatziekten', 'diabetes' en 'kanker' staan hier niet in de tekst. Begrijpelijk als je fabrikant bent van producten als de Mora-kroket, Hertog IJs, rookworsten van Unox en sauzen van Calve. Allemaal producten die niet op de Schijf van Vijf thuis horen.

De volgende zin laat YataYata wel staan: 'Voedingsmiddelen zoals sausen, snacks, koek, snoep en gebak zijn niet opgenomen in de Schijf van Vijf. Dit is omdat ze minder belangrijk zijn voor het leveren van voedingsstoffen. Wel zorgen de meeste van deze producten al snel voor te veel calorieën.'

Ik begrijp ook wel dat fabrikanten van vettigheden een positief beeld willen neerzetten, en natuurlijk zijn niet alle merken van Unilever caloriebommetjes, maar het blijft raar. De schijf van vijf past niet op YataYata. Je kunt dan wel sites volschrijven over groente en fruit en dat het zo gezond voor je is, maar dan zou je ook producten moeten aanbieden die daarbij passen. Becel? Dat is maar boter, en Slimfast telt niet. Kun-nen ze dus bij Unilever de foute merken niet beter een beetje minder fout maken, dan de aandacht verleggen naar lifestyle?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie